Abstract:
یکی از موضوعات مهم در زمینه برنامهریزی راهبردی فرهنگی، به ویژه فرهنگ دینی، چگونگی استفاده از وجه ابداعی وجود انسان در راستای صیانت از ارزشهای هویت فرهنگی است. ادبیات_به گواهی دادهها و اسناد تاریخی_ فراتر از جنبههای زیباییشناختی و فنی آن بهعنوان ظرفیتی مؤثر برای پاسداری، تبیین و ترویج مفاهیم فرهنگی هم به کار گرفته میشده است. بهعنوانمثال در بین ادیبان مؤمن به حقانیت اسلام و طریق اولیاء دین چه بسیارند کسانی که از ادبیات، همانند یکی از ابرازهای دینی بهرههای وافری بردهاند. لذا آنان خود را صرفاً ادیب در مقام اصطلاحی آن نمیدیدند؛ عزم آنها بر صیانت ادبی از مرزهای اعتقادی بود. این تحقیق با هدف تبیین وجه صیانتی ادبیات، آثار «دعبل خزاعی» را همچون نمونهای مصداقی و موفق در راستای بیان شیوههای نهادینهسازی و تداوم فرهنگ دینی، تحلیل و بررسی نموده و آن را به روش مطالعات بینرشتهای و بر پایه استدلال استقرایی (تجرید و تعمیم) مطالعه میکند. فرضیه اصلی این تحقیق آن است که آثار ادبی میتوانند وجه عقلانی فرهنگ را مخیل ساخته و با زبان تصویر در نهاد مخاطبان خود تنفیذ نموده و بدینسان از مسیر پایدارسازی پیام، از ارزشهای آن صیانت کنند.
One of our most important issues in strategic cultural planning; How to use the innovative aspect of human existence in order to protect the values of cultural identity. Literature - as evidenced by historical data and documents - beyond its aesthetic and technical aspects was also used as an effective capacity to preserve, explain and promote cultural concepts. For example, among the writers who believe in the legitimacy of Islam and the way of the religious leaders, how many have used literature as a tool in religious expressions. Therefore, they did not consider themselves merely literate - in its idiomatic status. Their determination was to protect literary boundaries of belief. In order to explain the preservation aspect of literature, this study has used Abol Khazaei's works as an example to explore it through interdisciplinary studies based on inductive reasoning (abstraction and generalization). The prevailing hypothesis of this research is that literary works can be the rational aspect of culture. Imagine and enforce the image of their audience in the language of images and thus protect the values of the message from the path of stabilization.