Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر کاهش شکاف انتظارات بین حسابرسان و استفادهکنندگان گزارشهای حسابرسی در خصوص مفهوم سطح اهمیت میپردازد.این پژوهش از نوع پیمایشی است و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران با جامعه نامعلوم، تعداد ۳۸۴ نفر تعیین گردید که در نهایت تعداد ۱۶۴ پرسشنامه از حسابرسان و تعداد ۱۵۸ عدد از استفادهکنندگان جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون لون و تی دو نمونه مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین دو گروه، شکاف انتظارات در مورد مفهوم سطح اهمیت حسابرسی وجود داشته و هر دو گروه حسابرسان و استفادهکنندگان گزارشها معتقدند که عواملی مانند وجود دستورالعمل و رهنمود کمی برای تعیین سطح اهمیت، افشای سطح اهمیت در گزارشهای حسابرسی و آموزش بر کاهش شکاف انتظارات بین حسابرسان و استفادهکنندگان گزارشها در خصوص مفهوم سطح اهمیت، تأثیرگذار است. تاکنون بهطور مشخص در حوزه تفاوت انتظارات حسابرسان و استفادهکنندگان گزارشها در حوزه سطح اهمیت و عوامل مؤثر بر آن، پژوهش داخلی انجام نشده است، لذا میتوان این مسئله را دال بر نوآوری موضوع و کاربردی بودن نتایج آن در سطح گسترده دانست.
The present study investigates the factors affecting the reduction of expectations gap between auditors and users of audit reports regarding the concept of Materiality Level level.The research is a survey and the statistical sample was determined using Cochran's formula with unknown society. Finally, 164 questionnaires from auditors and 158 users were collected. Data were analyzed using two-sample t-test and Levon's test. The results show that there is a gap in expectations between the two groups regarding the concept of audit Materiality level and both auditors and reporters believe that factors such as the existence of guidelines and quantitative guidance for determining the level of importance, disclosure of the level of importance in audit reports, and training on Reducing the gap in expectations between auditors and users of reports on the concept of Materiality level is significant. So far, no internal research has been conducted specifically on the difference between auditors 'and users' expectations regarding the level of importance and factors affecting it.