Abstract:
رفتار کاربران در هنگام مشارکت در فضای مجازی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. طی سال های گذشته محققان رفتار کاربران را بررسی کرده و ضمن شناسایی عوامل موثر بر آن، مدل های مختلفی برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نموده اند. هدف این مقاله، شناسایی ارزش های فردی موثر بر رفتار مشارکت کاربران فضای مجازی و ارائه الگوی آن است. منظور از رفتار مشارکتی، استفاده از امکانات فراهم شده در فضای مجازی شامل برقراری ارتباط، تبادل نظر و اطلاعات، به اشتراک گذاری متن و تصویر و تعامل با سایر افراد حاضر در فضای مجازی است. پژوهش حاضر از نظر روششناسی در گروه پژوهشهای ترکیبی بوده و در ابتدا از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی برای طراحی مدل و سپس از رویکرد کمی و روش مدل معادلات ساختاری برای آزمون و اعتبار سنجی مدل استفاده شده است. داده های پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشانگر اثر پذیری رفتار مشارکتی کاربران از متغیرهای ارزش های فردی از طریق متغیرهای میانجی نگرش، تمایل و نیت می باشد. یافته ها بیانگر ارتباط معنادار بین مولفه های عوامل فردی و تاثیرات اجتماعی و نگرش است که در تحقیقات پیشین تبیین شده بود. مولفههای ارزش سرگرمی، ارتقاء اجتماعی، خود اکتشافی، پایداری روابط بین فردی که از مطالعات تطبیقی و کسب درآمد و فرصت شغلی و عادات رفتاری که در پژوهش کیفی شناسایی شد تاثیر زیادی بر رفتار کاربران فضای مجازی دارند.
User behavior when participating in cyberspace is influenced by several factors. Over the years, researchers have studied the behavior of users and while identifying the factors affecting it, have proposed various models to explain how they participate. The purpose of this article is to identify the individual values that affect the participation behavior of cyberspace users and provide a model. Participatory behavior means using the facilities provided in cyberspace, including communicating, exchanging ideas and information, sharing text and images, and interacting with other people present in cyberspace. The present study is methodologically in the combined research group and first the qualitative approach and deductive content analysis method for model design and then the quantitative approach and structural equation model method for testing and validation of the model have been used. Research data were collected using a semi-structured interview technique with experts. Findings indicate the effectiveness of users' participatory behavior from individual value variables through mediating variables of attitude, desire and intention. Findings indicate a significant relationship between the components of individual factors and social effects and attitudes that were explained in previous research. The components of the value of entertainment, social promotion, self-exploration, stability of interpersonal relationships that have been identified from comparative studies and earning income and job opportunities and behavioral habits identified in qualitative research have a great impact on cyberspace users' behavior.
Machine summary:
مولفه هاي ارزش سرگرمي ، ارتقاء اجتماعي، خود اکتشافي ، پايداري روابط بين فردي که از مطالعات تطبيقي و کسب درآمد و فرصت شغلي و عادات رفتاري که در پژوهش کيفي شناسايي شد تاثير زيادي بر رفتار کاربران فضاي مجازي دارند.
مقاله حاضر تلاش دارد به اين سؤال اساسي پاسخ دهد که : تاثير ارزش هاي فردي بر رفتـار مشـارکتي کاربران در فضاي مجازي کدام ها بوده و اين عامل داراي چه ويژگي ها و ابعادي است ؟ مباني نظري و پيشينۀ پژوهش : نظريه هاي حوزه رفتار از مناسب ترين ابزارها براي شناخت رفتار کاربران در فضاي مجـازي اسـت .
Cheung and Lee نظريۀ فوق پنج ارزش کليدي ذيل را براي استفاده از رسـانه پيشـنهاد نمـوده ، کـه در بررسـي ادبيـات ٢٩٥ موضوع بعنوان مولفه هايي که در تحقيقات قبلي تاييد شده بود شناسايي شد که در ادامه توضيح کوتـاهي بابت هر يک از اين مولفه ها ارايه مي گردد: - ارزش هدفمندي ١ ؛ در فضاي مجازي از به اشتراک گذاشتن اخبـار گرفتـه تـا دريافـت اطلاعـات و آگاهي از چيزي که ديگران در بارة آن فکر مي کنند از جمله موضوعاتي هستند که براي کـاربران اهميـت 2 دارد(هارس و اوو، ٢٠١٢).
يافته هاي اين تحقيق حاکي از اين ارتباط مثبت و معنادار بين ارزش هاي فردي و تـاثيرات اجتمـاعي است و آماره تي براي تاثيرات اجتماعي و نگرش ٢١.
Dholakia, Bagozzi and Peiaru يافته ها نشان دهنده ارتباط مثبت و معنادار بين نگرش و رفتار مشارکتي است و آماره تـي بـراي ايـن / 307 رابطه ١٧.