Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی کمی و کیفی ابعاد مدیریت فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش این پژوهش از نوع ترکیبی (کمی- کیفی) میباشد. جامعه آماری تحقیق جهت انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته شامل اساتید، سیاستگذاران، عوامل اجرایی، مدیران فرهنگی و بودند. نمونهگیری در روش کیفی به روش گلوله برفی به تعداد 16 نفر و در قسمت کمی به روش تصادفی ساده به تعداد 335 نفر انتخاب گردید و تحلیل دادهها در قسمت کیفی با استفاده از نرمافزارMAXQDA صورت پذیرفت که در مجموع با رویکرد کیفی 64 مضمون پایه و 6 مضمون سازماندهنده ذیل سه مضمون فراگیر ظواهر، ارزشها و باورها استخراج گردید. در سطح اخلاق حرفهای 3 مقوله شخصی، درون شخصی، درون سازمانی؛ در سطح سرمایه فرهنگی 3 مقوله گرایشها و تمایلات، تلاش و کوشش، اجرا در سطح هویتخواهی 3 مقوله درگیری شغلی، جهتگیری حرفهای، تسلط به کار و پیشرفت، تحصل شایستگی فردی و سازمانی میباشد و در نهایت از نظر تاثیر و وزن رتبه، 6 مقوله اصلی به ترتیب هویت خواهی، اخلاق حرفهای، سرمایه فرهنگی، تابآوری، عدالت دانشگاهی و بلوغ دانشگاهی به دست آمد و تحلیل دادهها در قسمت کمی با استفاده از نرمافزار lisrel پذیرفت که نتایج نشان داد کلیه شاخصهای مورد بررسی به منظور ارزیابی برازش مدل عاملی تاییدی در ارتباط با متغیرهای (هویت خواهی، اخلاق حرفهای، سرمایه فرهنگی، تابآوری، عدالت دانشگاهی و بلوغ دانشگاهی) مورد پذیرش قرار گرفتهاند. با توجه به این مطلب میتوان بیان نمود که برازش این مدل تایید شده است
The purpose of this research was to quantitatively and qualitatively investigate aspects of cultural management in Islamic Azad University. The method of this research is of a mixed type (quantitative-qualitative). The statistical population of the research to conduct semi-structured interviews included professors, policy makers, executive agents, cultural managers, etc. 16 people were selected in qualitative method by snowball method and 335 people were selected in quantitative part by simple random method and data analysis was done in qualitative part by using MAXQDA software, in total 64 basic themes and 6 themes were selected with qualitative approach. The organizer was extracted under three overarching themes of appearances, values and beliefs.At the level of professional ethics, there are 3 categories: personal, intra-personal, intra-organizational; At the level of cultural capital, there are 3 categories of tendencies and inclinations, effort and effort, at the level of identity, there are 3 categories of job conflict, professional orientation, mastery of work and progress, and the achievement of individual and organizational competence. Finally, in terms of the impact and weight of the ranking, 6 main categories were obtained in the order of identity seeking, professional ethics, cultural capital, resilience, academic justice and academic maturity.And the data analysis in the quantitative part using lisrel software accepted that the results showed that all the indicators examined in order to evaluate the fit of the confirmatory factor model in relation to the variables (identification, professional ethics, cultural capital, resilience, justice) academic and academic maturity) have been accepted. According to this article, it can be said that the fit of this model has been confirmed.