Abstract:
نحوه تخصیص درآمد مصرف کننده بین نیازهای نامحدود ، از مباحث مهم در اقتصاد متعارف است .به گونه ای که تئوری رفتار مصرف کننده از اصولی ترین تئوریهای موجود در اقتصاد است .اسلام در این زمینه رهنمودهای خاص خودش را دارد در این مقاله سعی شده است تا با بهره گیری از آیات و روایات علت تفاوت در رفتار مصرف کننده مسلمان با مصرف کننده متعارف (غیر مسلمان ) بیان شده و سپس با وارد کردن موارد لازم در قید بودجه و تابع مطلوبیت مصرف کننده نتایج لازم استخراج شود.از جمله نتایج این تحقیق می توان به متفاوت بودن خط بودجه مصرف کننده در دو اقتصاد ،کوچک بودن سبد کالای مسلمان نسبت به غیر مسلمان ، ثابت بودن و کاهشی نبودن مطلوبیت نهایی مخارج روی کارهای نیک اشاره کرد . از طرفی در این حالت نیز شرط تعادل مصرف کننده مسلمان این است که مطلوبیت نهایی یک کالا بر قیمت با مطلوبیت نهایی دارایی ها بر بهره آن برابر باشد .
How to allocate consumer income between unlimited needs is one of the important topics in conventional economics. In such a way that the theory of consumer behavior is one of the most fundamental theories in economics. Islam has its own specific guidelines in this field. In this article, an attempt has been made to Using the verses and narrations, the reason for the difference in the behavior of the Muslim consumer and the conventional (non-Muslim) consumer is stated, and then the necessary results are extracted by entering the necessary items in the budget and the function of the consumer's desirability.Among the results of this research, we can point out the difference in the consumer budget line in the two economies, the smallness of the Muslim product basket compared to the non-Muslim, the constant and non-declining final desirability of spending on good deeds. On the other hand, in this situation, the equilibrium condition of the Muslim consumer is that the ultimate utility of a product on price is equal to the ultimate utility of assets on its interest.
Machine summary:
اسلام در اين زمينه رهنمودهاي خاص خودش را دارد در اين مقاله سعي شده است تا با بهره گيري از آيات و روايات علت تفاوت در رفتار مصرف کننده مسلمان با مصرف کننده متعارف (غير مسلمان ) بيان شده و سپس با وارد کردن موارد لازم در قيد بودجه و تابع مطلوبيت مصرف کننده نتايج لازم استخراج شود.
پيشينه تحقيق پيشينه داخلي دادگر ،يدالله و عزتي ،مرتضي (١٣٨١) در مقاله اي تحت عنوان "بررسي رابطه مذهب و رفتار مصرف کننده در ساير اديان (غير اسلام )" بيان مي کنند که در سه دهه اخير نظريه هايي ارائه شده است که در صدد تحليل رفتار مصرف کننده در قالب مدلهاي 2069 اقتصاد خردبوده اند .
حسيني ،سيد رضا (١٣٨٢) ،در مقاله اي تحت عنوان "مفروضات نظريه رفتار مصرف کننده "بيان مي کند که :١- هدف نهايي مصرف کننده مسلمان ،قرب به خدا و خشنودي اوست و مسلمانان در اين راه با تخصيص مناسب ترين حالت درآمد خود سعي دارند که بيشترين پاداش الهي را کسب کنند.