Abstract:
اهمیت مشکلات دوران کودکی به ویژه نقص توجه ـ بیش فعالی برای فرد و برای خانواده و جامعه، سبب شده است تا این اختلال، بیش از پیش مورد توجه روان شناسان قرار گیرد. بنا بر تعریف راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنج (DSM IV)، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصبی ـ رشدی است؛ که با الگوهای رفتاری مداومی چون بیتوجهی یا بیش فعالی ـ تکانشی، شناسایی میشود. شدت نشانههای این اختلال به حدی است که در کارکردها یا فرایند رشد ایجاد اختلال میکند و در قلمرو رفتارهای تکانشی، با رفتارهایی چون ارائه جواب پیش از پایان پرسش یا ارائه نامناسب نظرات بدون توجه به نتایج آن، صبرنداشتن در رعایت نوبت و ایجاد مزاحمت برای دیگران، مشاهده میگردد. سبب شناسی این اختلال به دو عامل اساسی محیط و ژنتیک اشاره دارد. از این رو شناخت دقیق تر عوامل موثر بر این اختلال دارای اهمیت میباشد. این پژوهش نیمه آزمایشی، به دنبال واکاوی عوامل موثر بر به وجود آمدن اختـلال نقص توجـه و بیش فعالی به عنوان شایعترین اخـتلال دوران کودکی، به عنوان یک راهبـرد انتخـابی و در قالب یک تحقیق میدانی، بوده است. یافتهها نشان می دهند علی رغم این که معمولترین و شناخته شدهترین درمان پذیرفته شده برای اختلال نقص توجه ـ بیش فعـالی کودکان، داروهای محرک روانی میباشد، لکن اثرات این داروها، غالبا سطحی است. به نظر می رسد یک برنامه تغذیه مدون بتواند به بهبود این اختلال کمک نماید.
Machine summary:
3 دانشآموخته دکترای تخصصی، گروه علوم تربيتي، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران چکیده اهمیت مشکلات دوران کودکی به ویژه نقص توجه ـ بیش فعالی برای فرد و برای خانواده و جامعه، سبب شده است تا این اختلال، بیش از پيش مورد توجه روانشناسان قرار گیرد.
بنا بر تعریف راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنج (DSM IV)، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصبی ـ رشدی است؛ که با الگوهای رفتاری مداومی چون بیتوجهی یا بیشفعالی ـ تکانشی، شناسایی میشود.
با توجه به تعریف راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنج، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصبی ـ رشدی است که با الگوهای رفتاری مداومی چون بیتوجهی یا بیشفعالی ـ تکانشی شناسایی میشود.
این کاهش پاسخ، در حین انجام آزمونهای شناختی و حتی هنگام ایجاد هیپوگلسیمی نیز وجود دارد و نشاندهنده حالتی به نام پاسخدهنده کندشده اپینفرین است و شاید این پاسخ کندشده، با افزایش اپینفرین محیطی ـ به عنوان فرضیه مطرحشده در اتیولوژی اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی ـ قابل توجیه باشد.
گرچه در بیماریهای همراه و همبود (بهویژه اختلال رفتاری) کنترل جسمی ضعیف میشود و در برخی موارد کاملاً باعث این وابستگی میشود، مدارکی وجود دارد که نشان میدهد اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی بهتنهایی نیز در جوانان بهعنوان عامل خطر برای مصرف مواد عمل میکند [6].
3. برخی کودکان ، که دچار اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی هستند نسبت به مصرف زیاد قند حساسیت دارند و تستهای آنها نشان میدهد که مغز این کودکان قند را به طور مناسب نمیسوزانند .