Abstract:
مفهوم موسیقی دستگاهی در مواردی به سوی مفهوم موسیقی کلاسیک ایرانی میل کرده و در مواردی حتی متقابل با آن نیز ظاهر میشود. موسیقی کلاسیک ایران، در سده معاصر، نظامی دستگاهی دارد. اما به راستی چگونه میتوان آثار متکثر معاصر را همچنان کلاسیک تلقی کرد؟ این در حالی است که بنیان مایگی آثار مذکور، نظام دستگاهی است. در این مقاله، با بازنگری به حوزه مفهومی موسیقی دستگاهی سعی بر تفکیک آن با موسیقی کلاسیک ایرانی است. پدیدارشناسی این مفهوم، با در نظر گرفتن جنبه های فراموسیقایی آن، بیانگر آن است که ویژگیهای زیبایی شناختی این دو گونه موسیقایی، کاملا منفک از یکدیگر هستند. به طوری که حوزه موسیقی دستگاهی، با ابتناء به مفهوم دستگاه، وسعتی بسیار بیشتر از موسیقی کلاسیک ایرانی داشته و بطور بالقوه منبعی برای زایش دیگر گونه های غیر کلاسیک موسیقی ایرانی است.
In some cases, the concept of Dastgahi Music will take to the concept Classical Music of Iran and in some other cases it will appeared oppositional. The system of Classical music of Iran in recent Century is Dastgahi, But How we can categorize all of the Contemporary Plural works as Classical Music of Iran? It has been occurred if the Basis of those works are based on Dastgah.
In this Article, by revision on the concept of Dastgahi music, has tried to show the disjunction between Dastgahi Music and Classical Iranian Music as two different Types. The phenomenology of this Concept in an Extra – Musical Study, reveals that the Aesthetics Specifications of these two types are completely different from each other.
Consequently, The Dastgahi Music based on Dastgah concept will have more expanded territory in compare of Classical Music of Iran. And it does appear as the potential source for other Non-Classical types in Dastgahi Music.