Abstract:
دانشآموزان امروز، کودکانی به ظاهر بالغ، افرادی آگاه و پرسشگر هستند. این دانشآموزان دوست دارند که چرایی و علتها را بدانند و علم را در عمل ببینند و از روی علاقه و انتخاب، درس را بخوانند. روشهای تدریس معلم محور، سخنرانی و قدیمی دیگر پاسخگوی نسل جدید دانشآموزان نیست. به کار بستن روشهای تدریس خلاقانه و ترکیبی در درس شیمی در عین کمبود وقت، دارای اهمیت ویژهای است. هدف پژوهش حاضر، استفاده از آزمایشهای پژوهش محور در افزایش یادگیری و علاقهمندی دانشآموزان پرسشگر با توجه به چالش کمبود وقت در درس شیمی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانشآموزان پایه دهم و یازدهم رشته تجربی و ریاضی دبیرستان حضرت فاطمهالزهرا شهرستان رباطکریم و همچنین تعدادی از دبیران علاقهمند درس شیمی پایه دهم تا دوازدهم و نمونه آماری شامل 180 دانشآموز و 90 معلم و روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. با استفاده از روشهای میدانی جمعآوری اطلاعات مانند طرح پرسشنامه در مقیاس لیکرت یا حتی پرسشنامه در بستر پیامرسان شاد، تأثیر انجام آزمایشهای پژوهش محور در روند تقویت مهارتهای علمی و عملی دانشآموز و افزایش توجه و علاقهمندی به درس شیمی، قابل بررسی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاه از آزمایشهای پژوهش محور، میتواند مهارتهای ذهنی دانشآموزان را تقویت کند و تأثیر مثبتی در روند افزایش انگیزه و یادگیری درس شیمی برای دانشآموزان ایجاد کند.
The students today seem to be mature, knowledgeable, and questioning children. They like to know why and reasons, to see science in action, and to study out of their interest and choice. The old teacher-centered and lecture-based teaching methods are no longer responsive to the new generation of students. At the same time, applying creative and blended teaching methods in the chemistry course is especially important. The purpose of the current research was to use research centered experiments in the field to enhance students’ interest and learning rate among new generation of questioning students, considering the important challenge of the shortage of time in the chemistry course. The population of this experimental study included 10th and 11th grade experimental and mathematical sciences students of Hazrat Fatemeh Al-Zahra High School, Rabat Karim, Iran, as well as a number of teachers interested in 10th to 12th grade chemistry courses, and the sample included 180 students and 90 teachers. By using field study methods of collecting data such as a Likert-scale questionnaire or even a questionnaire on the platform of Shad Messenger, the effect of conducting research-based experiments in enhancing the student's scientific and practical skills and increasing their attention and interest can be examined. The findings showed that the use of research-based experiments can strengthen the mental skills of students and leave a positive effect on the process of increasing motivation and learning chemistry by students.
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر، استفاده از آزمايش هاي پژوهش محور در افزايش يادگيري و علاقه مندي دانش آموزان پرسشگر با توجه به چالش کمبود وقت در درس شيمي است .
جامعه آماري اين پژوهش ، شامل دانش آموزان پايه دهم و يازدهم رشته تجربي و رياضي دبيرستان حضرت فاطمه الزهرا شهرستان رباط کريم و همچنين تعدادي از دبيران علاقه - مند درس شيمي پايه دهم تا دوازدهم و نمونه آماري شامل ١٨٠ دانش آموز و ٩٠ معلم و روش پژوهش از نوع آزمايشي بود.
با استفاده از روش هاي ميداني جمع آوري اطلاعات مانند طرح پرسشنامه در مقياس ليکرت يا حتي پرسشنامه در بستر پيام رسان شاد، تأثير انجام آزمايش هاي پژوهش محور در روند تقويت مهارت هاي علمي و عملي دانش آموز و افزايش توجه و علاقه مندي به درس شيمي، قابل بررسي است .
با توجه به اين چالش ، انجام آزمايش نبايد وقت گير باشد، برعکس بايد باعث پوياترشدن فرايند ياددهي-يادگيري کلاس درس نسبت به قبل شود؛ بنابراين ، تا جايي که ممکن است بايد آزمايش هايي انتخاب کرد که در عين جذاب بودن ، محتواي کتاب درسي را پوشش دهد و مطالب ارائه شده در کتاب را در ذهن دانش آموزان تثبيت کند.
با واردشدن به دنياي پيشرفته مجازي و عصر ارتباطات ، دانش آموزان اين دوره نسبت به قبل ، بسيار مشاهده محور و آگاه هستند؛ به طوري که انجام فرايند آموزش وپرورش براي آن ها، خاص تر از تمام دوره ها مي تواند باشد.