Abstract:
بحث تشویق و تنبیه از مباحث تربیتی و اخلاقی است که یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین شیوه های تربیتی در اخلاق اسلامی است که والدین و مربیان در برخورد با رفتار و اعمال کودکان از آن ها استفاده می کنند. سوالی که ذهن آدمی را به خود مشغول می کند این است که شیوه ی استفاده صحیح و راهکار مناسب برای استفاده از این دو شیوه ی تربیتی کدامند و مهم تراز همه این که آثار این شیوه های تربیتی در زندگی کودک چه می تواند باشد.این تحقیق از نظر هدف و روش به صورت توصیفی – تحلیلی بوده و روش گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است و تشویق و تنبیه لازمه تربیت کودکان می باشد که در به کار بستن آن دو باید شرایطی از جمله: باید به موقع باشد و به اندازه باشند و متناسب با درک و فهم فرد باشندو...رعایت شود تا بهترین نتیجه را داشته باشند.
Machine summary:
سوال اصلی که دراین تحقیق با آن روبه رو هستیم این است که : راهکارها و شرایط تشویق و تنبیه در از نظر اخلاق اسلامی در جامعه امروزی چیست ؟ و چون این یک سوال کلی است پس ناچاریم آن را به سوال های جزئی تری تبدیل کنم تا بتوانیم در مورد آن ها بهتر و مفصل تر سخن بگویم که شامل موارد زیر می شود : 1- برای استفاده از تشویق چه راهکارهای وجود دارد ؟ 2- برای استفاده از تنبیه چه راهکارهای وجود دارد 3- چه شرایطی برای استفاده از تشویق و تنبیه باید وجود داشته باشد ؟ 1 : سیری در مفهوم شناسی تربیت و تشویق و تنبیه تربیت اساسی ترین و ضروری ترین نیاز انسان و از ارکان مهم سعادت بشر است که بنای آن از خانواده شروع و در جامعه و مدرسه تکمیل می شود و کودک این موجود فرشته گونه موضوع تربیت ، و امانتی از خدا در درست والدین می باشد .
تشویق به موقع با توجه به این که طبیعت کودک طوری است که اغلب در زمان حال زندگی می کند ، اگر به خاطر رفتار مطلوب و مثبت یا کار شایسته مستحق تشویق شود باید فوری و به سرعت مورد تشویق قرار گیرد .
کودکان دوست دارند به خاطر همان چیزی که هستند صرف نظر از آن چه می تواننند انجام دهند، مورد تشویق و پذیرش قرار گیرند پس باید در تشویق و تمجید دقت شود و مثل دارو به موقع و به اندازه صرف شود و بهترین دستور العمل این است که متوجه رفتار و کردار نیک او باشد نه شخصیت او .