Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی راهبردهای تاب آوری روانشناختی منابع انسانی در سازمان های آموزشی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع شناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم استقرایی-قیاسی است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی، مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی بود که با توجه به هدف پژوهش، نمونه گیری در این پژوهش به صورت هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی و به تعداد 19 نفر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی مدیران ارشد و میانی و کارکنان ستادی دانشگاه ارومیه بودند که با بهره گیری از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس 67 نفر در این پژوهش مشارکت کردند. در بخش کیفی، داده های بدست آمده از مصاحبهها و تحلیل با نرم افزار MAXQDA2020 منجر به استخراج 14 راهبرد تاب آوری روانشناختی منابع انسانی شد و تحلیل بخش کمی با استفاده از روش دیمتل انجام پذیرفت. بر اساس تحلیل دیمتل مدیریت تنش، اهمیت بازخورد، ارتقای کیفیت زندگی کاری و ارتباطات اثربخش گویای راهبردهایی بودند که بیشترین نفوذ را بر روی سایر راهبردها دارند. چابکی استراتژیک، توانمندسازی ساختاری، مدیریت افقی و حمایت سازمانی ادراک شده نیز نسبت به سایر راهبردها تحت نفوذ بیشتری قرار می گیرند. لازم به ذکر است توانمندسازی روانشناختی، مدیریت افقی، مدیریت تنش و ارتباطات اثربخش راهبردهایی هستند که هم نفوذکننده و هم تحت نفوذ سایر راهبردها می باشند.
The purpose of the ongoing investigation was to recognize and rank the psychological resilience strategies of human resources within educational organizations. In terms of its purpose and research typology, this study falls within the inductive-deductive paradigm by combining qualitative and quantitative approaches. According to the research objective, the qualitative section of this study involved university professors and experts specialized in educational management, human resource management, and organizational behavior, research involved a purposeful sampling technique called snowball sampling, resulting in a total of 19 participants. The population subjected to statistical analysis in this study consisted of senior and middle managers, as well as staff members from Urmia University who were selected through a convenience sampling technique. The qualitative component involved utilizing MAXQDA2020 software to analyze data obtained from interviews, resulting in the identification of 14 psychological resilience strategies among human resources. On the other hand, the Dematal method was employed for analyzing the quantitative segment. According to Dematels stress management analysis, the strategies with the greatest impact on other strategies were enhancing communication, feedback, and work-life quality. Strategic agility, structural empowerment, horizontal management, and perceived organizational support are also influenced more than other strategies. It should be noted that psychological empowerment, horizontal management, tension management, and effective communication are strategies that are both penetrating and influenced by other strategies.