Abstract:
هدف: امروزه صنعت گردشگری یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورهاست. توجه به این حوزه باعث افزایش درآمد، ایجاد شغل و ورود ارز به کشور می شود. یکی از مسائل مهم در این حوزه شناسایی نوآوری های خاص این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی انواع نوآوری های حوزه گردشگری در شهرک توریستی نمک آبرود در توابع استان مازندران براساس خدمات ارائه شده توسط کسب وکارهای این شهرک می باشد.روش: روش پژوهش حاضر کیفی است که طی مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته با 13 نفر از کارآفرینان این شهرک که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و مشاهده به دست آمد. گزاره های پژوهش با استفاده از کدگذاری نظریه برخاسته از داده کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نمایانگر سه نوع نوآوری در صنعت گردشگری است: نوآوری تکاملی، حاشیه ای و بومی. نتایج این پژوهش کمک به ادبیات نظری در حوزه گردشگری می کند.یافته ها: شناسایی سه نوع نواوری در حوزه گردشگری شامل نوآوری تکاملی، نوآوری حاشیهای و نوآوری بومی.نتیجه گیری: بهطور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد که نظیر تحقیقات گذشته که اشاره می کند اکثر فعالیت های نوآورانه در حوزه گردشگری از نوع تدریجی (Burger, 2002:322) است سه نوع نوآوری به دست آمده تدریجی هستند و ماهیت انقلابی ندارند. لذا سایر کسب وکارها در صنعت گردشگری می توانند از این سه نوع نوآوری به فراخور نیاز برای دست یابی به ایده های جدید و ارائه خدمات با کیفیت مطلوب تر به مشتری استفاده نمایند. همچنین نتایج این پژوهش با تقسیم بندی نوآوری تدریجی در حوزه گردشگری به سه دسته ادبیات پژوهش درا ین زمینه را بهبود بخشیده است.
Objective: The objective of this study is to identify various types of innovation in the tourism industry in the tourist town of Namak Abrud, located in the Mazandaran province, based on the services provided by businesses in this town.Method: The research method employed in this study is qualitative, utilizing in-depth and semi-structured interviews with 13 entrepreneurs selected through snowball sampling, along with observation. The research propositions were analyzed through theoretical coding of the data.Findings: The results of the study revealed three types of innovation in the tourism industry: evolutionary innovation, incremental innovation, and indigenous innovation. These findings contribute to the theoretical literature in the field of tourism.Conclusion: In summary, the findings of this study indicate that, similar to previous research suggesting that most innovative activities in the tourism industry are gradual in nature (Burger, 2002:322), the three types of innovation identified in this study are also gradual and do not have a revolutionary nature. Therefore, other businesses in the tourism industry can utilize these three types of innovation according to their needs to generate new ideas and provide higher-quality services to customers. Additionally, the results of this study have improved the categorization of gradual innovation in the field of tourism, enhancing the existing research literature in this area.