Abstract:
یکی از مسائل و مباحث قدیمی در میان فلاسفه، وجود داشتن یا عدم وجود خلأ میباشد. فیلسوفان مسلمان عمدتاً به پیروی از ارسطو، نظریه خلأ را نادرست میدانستند و براهینی نیز در ابطال خلأ اقامه مینمودند. فخر رازی از معدود متکلمان و متفکران مسلمان میباشد که سعی بسیاری در اثبات آن نموده است. او استدلالهای بسیاری در اثبات نظریه خویش اقامه مینماید که از طریق بینیاز بودن خلأ از جسم، خلأ بودن مبدأ و منتهای حرکتِ جسم متحرک و به وجود آمدن خلأ هنگام جدا گشتن سطوح مماس میباشد. در پژوهش حاضر اثبات گردید که استدلالهای فخر رازی و نظریه او در این زمینه، دچار اشکالات و انتقاداتی میباشد که از مهمترین آنها میتوان به خلط و مغالطه میان احکام خلأ با فضای خالی از هر جسمی اشاره نمود.
One of the old issues among philosophers is the existence or non-existence of Void (Arabic: خلا). Muslim philosophers, who mainly following Aristotle, considered the theory of void to be incorrect and also introduced proofs to annul the void. Fakhr Razi is one of the few Muslim theologians who has tried a lot to prove it. He presents many arguments to prove his theory, which are tangent through the needlessness of the void from the body (physical being), being a void of origin and the end of the movement of the moving body and the creation of a void when separated from the surfaces. It was proved in this study that Fakhr Razi’s arguments and his theory in this regard have some problems and criticisms, the most important of which is the confusion and fallacy between void rules and the empty space of any body.