Abstract:
هدف این مقاله بررسی و تبیین جایگاه بازاریابی گردشگری در مقایسه با سایر مفاهیم بازاریابی براساس مفاهیم"رویکرد"، "تکنیک" و "پارادایم" است. بدین منظور با استفاده از مطالعات کتابخانهای و روش فراترکیب، مفاهیم بازاریابی استخراج شد. بهمنظور پالایش این مفاهیم و اطمینان از اعتبار اطلاعات بهدستآمده، پرسشنامهای برای اساتید حوزه بازاریابی در داخل و خارج از کشور ارسال شد. با استفاده از ازمون توزیع دو جملهای دادههای حاصل از جمع آوری این پرسشنامهها مورد بررسی قرار گرفت. برای دسته بندی مفاهیم بر اساس سطوح روش شناسی، دلفی در میان 26 نفر از اساتید دانشگاه (داخل و خارج از کشور) در حوزه بازاریابی اجرا شد. درنهایت با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای t تک نمونهای و کلمگروف اسمیرونف و تکنیک تاپسیس مفاهیم براساس سطوح روش شناسی دسته بندی و جایگاه بازاریابی گردشگری دربین سایر مفاهیم بازاریابی مشخص شد.
The aim of the present paper is to present an appropriate framework to explain the position of each marketing concept and determine the significance of tourism marketing among marketing concepts, in terms of approach, technique and paradigm. To do so and in the first step, functional and important concepts of marketing were identified using ultra-combination method. In order to determine the position of tourism marketing among marketing concepts, multiple-stage Delphi technique was employed. Research population consists of a mixture of academic experts in marketing in and outside the country. The sample size in the second phase of the study was determined to be 26. Finally, through data analyses via single-variable t-test and Kolmogorov-Smirnov test, the concepts were classified based on methodological levels, and tourism marketing was placed in paradigm category based on the conducted tests and the experts' opinions. Then, using TOPSIS, the position of tourism marketing was determined.
Machine summary:
راند اول دلفی انجام شد، یکپارچه سازی صورت گرفت و نتایج به اعضا برگردانده شد، سپس راند دوم اجرا شد، این امر در سه راند انجام شد و درنهایت ، ساختار نهایی استخراج شد، که نتایج مربوط به هریک از مفاهیم و ابعاد سه گانه در زیر آمده اند: تکنیک بازاریابی کمینی ، بازاریابی قطره ای ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی رویدادمحور، بازاریابی نوستالژیک ، بازاریابی ویروسی ، بازاریابی خلاق ، بازاریابی شفاهی ، بازاریابی حسی ، بازاریابی هورمونی ، بازاریابی نوآورانه و بازاریابی شبکه ای پارادایم بازاریابی صنعتی ، بازاریابی مصرفی ، بازاریابی فرهنگی ، بازاریابی کارآفرینانه ، بازاریابی جغرافیایی ، بازاریابی جهانی ، بازاریابی بین المللی ، بازاریابی سیاسی ، بازاریابی هنری ، بازاریابی استارتاپی ، بازاریابی اسلامی ، بازاریابی دارویی ، بازاریابی عمومی ، بازاریابی آموزشی ، بازاریابی کشاورزی ، بازاریابی یکپارچه ، بازاریابی پست مدرن ، بازاریابی مد، بازاریابی خدمات ، بازاریابی اجتماعی ، بازاریابی ورزشی ، بازاریابی خدمات درمانی و "بازاریابی گردشگری " رویکرد بازاریابی محتوا، بازاریابی سببی ، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی مستقیم ، بازاریابی اخلاقی ، بازاریابی تجربی ، بازاریابی داخلی ، بازاریابی پنهان، بازاریابی ناب، بازاریابی محیطی ، بازاریابی پایدار، بازاریابی تعاملی ، بازاریابی عصبی ، بازاریابی سبز، بازاریابی درونگرا، بازاریابی رابطه ای ، بازاریابی استراتژیک و بازاریابی جاویژه با توجه به اینکه در مرحله سوم اجرای تکنیک دلفی ، کمی تفاوت دیدگاه بین اعضا وجود داشت ، برای رسیدن به ارتباط دقیق تر، راند چهارم اجرا شد.