Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت هیجانی با سلامت روان دانشآموزان دختر شبانهروزیهای متوسطه دوم شهر خرم آباد با در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای زندگی بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر شبانهروزیهای متوسطه دوم شهر خرم آباد برابر با 1287 نفر بود که بر اساس جدول مورگان 300 نفر بهعنوان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسش-نامههای مهارتهای زندگی ساعتچی و همکاران (۱۳۸۹)، سلامت عمومی توسط گلدبرگ (1972) و خلاقیت هیجانی آوریل و توماس نولز (1991) بود. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. بر اساس تحلیل دادهها، بین خلاقیت هیجانی و مهارتهای زندگی با سلامت روان رابطه معنیداری وجود دارد (01/0>P). همچنین، مسیرهای مستقیم این پژوهش معنیدار شدند و مسیرهای غیرمستقیم خلاقیت هیجانی از طریق نقش میانجی مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشآموزان معنیدار بود. در نهایت، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (062/0=RMSEA و 05/0>P-value) و 35 درصد واریانس سلامت روان بهوسیله خلاقیت هیجانی با نقش میانجی مهارتهای زندگی تبیین شد. بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که متغیرهای مورد مطالعه دارای تلاقی تئوریکی بوده و توجه به تاثیر این متغیرها در سلامت روان دانشآموزان دختر ساکن در شبانهروزیها میتواند در برنامهریزیهای آتی بهکار رفته و خلاءها را پوشش دهد.
The purpose of this research was to investigate the relationship between emotional creativity and mental health of female boarding students of the second secondary school in Khorram Abad, taking into account the mediating role of life skills. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study included all the female students of the second secondary boarding schools in Khorram Abad, equal to 1287 people, and based on the Morgan table, 300 people were selected as a sample by cluster random sampling method. Data collection tools included Saatchi et al.'s life skills questionnaires (1389), general health by Goldberg (1972) and emotional creativity by Avril and Thomas Knowles (1991). Data were analyzed with Pearson's correlation coefficient and structural equations using SPSS and AMOS software version 24. Based on data analysis, there is a significant relationship between emotional creativity and life skills with mental health (P<0.01). Also, the direct paths of this research were significant and the indirect paths of emotional creativity through the mediating role of life skills on students' mental health were significant. Finally, the final research model had a good fit (RMSEA=0.062 and P-value <0.05) and 35% of the variance of mental health was explained by emotional creativity with the mediating role of life skills. Therefore, it can be concluded that the studied variables have a theoretical intersection and paying attention to the effect of these variables on the mental health of female students living in boarding schools can be used in future planning and fill the gaps.