Abstract:
وجود عناصر و پدیدههای نوظهور در عرصه رسانه و خبر ایجاب میکند که نوع سیاستگذاری در این بستر، پویا و سیال باشد. بهایندلیل که در عصر تحولات متنوع، متکثر و سرشار از عدم قطعیتها، دامنه غافلگیری سیاستگذاران رسانه بیشتر میشود و از اینرو برای بهینه کردن چرخه سیاستی رسانه، بهرهگیری از دانش و ابزار آیندهپژوهی، همواره پیشنهاد شده است. در واقع آینده پژوهی میتواند خلاءهای عرصه سیاستگذاری رسانه را مرتفع سازد. این مهم با بهرهگیری از ابزارها و روشهای این دانش میسر خواهد شد. از اینرو هدف این نوشتار، معرفی و بررسی ابزارهای آیندهپژوهی است که میتواند در حوزه سیاستگذاری رسانه مفید باشند. در این مقاله سعی شده است، به این سوال اصلی پاسخ داده شود که ظرفیتهای ابزارهای آینده پژوهی در سیاستگذاری رسانه چیست؟ در این راستا، برای پیشبرد پژوهش از روش کیفی کتابخانهای و برای گردآوری دادهها از ابزار فیشبرداری از منابع مختلف بهره گرفته شده است. براساس دادههای این مقاله، برای بهره-گیری بهینه از ظرفیتهای آیندهپژوهی در سیاستگذاری رسانه لازم است چالشهای موجود در این عرصه برطرف شود. در این راستا، نهادینگی علمی آینده پژوهی با هدف زمینه سازی برای پیوند بین دو دانش آینده پژوهی و سیاستگذاری رسانه پیشنهاد شده است.
The existence of emerging elements and phenomena in the field of media and news requires that the type of policy making in this field is dynamic and fluid. For this reason, in the era of diverse, numerous and full of uncertainties, the range of surprises for media policymakers is increasing And therefore, to optimize the media policy cycle, it has always been suggested to use the knowledge and tools of future research. In fact, future studies can fill the gaps in the field of media policy.This important thing will be possible by using the tools and methods of this knowledge. Therefore, the purpose of this article is to introduce and examine future research tools that can be useful in the field of media policy. In this article, it has been tried to answer the main question, what are the capacities of future research tools in media policy making? In this regard, qualitative library method has been used to advance the research and data collection tools have been used from different sources. Based on the data of this article, it is necessary to solve the existing challenges in this field in order to make optimal use of future research capacities in media policy making. In this regard, the scientific institutionalization of futurism is proposed with the aim of creating a foundation for the link between the two sciences of futurism and media policy.