Abstract:
استانهای مرزی ایران همواره در فرآیند توسعه با نابرابری، عدم تعادلهای فضایی و محرومیت مواجه بوده اند. این مقاله با هدف تعادل بخشی به روند رشد و توسعه شهرستان های استانِ کرمانشاه بر مبنای مدل حکمروایی شایسته ارائه شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع کاربردی–توسعه ای است؛ جامعه پژوهش، کل استان کرمانشاه و نیز نمونۀ پژوهش در بخش تحلیل وضعیت تحقق حکمروایی، 101 مورد از کارکنان میانی و پایۀ ادارات کل سازمان های اجرایی مرتبط با آمایش استان می باشد. پژوهش در 2 مرحله انجام و تحلیلشده است. در مرحله اول، 11 شاخص موثردر روند رشد و توسعه شهرستان های استان مرزی کرمانشاه در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی، شناسایی، انتخاب و در قالب مدل تاپسیس تحلیلشدهاند. در مرحله دوم، اصول 6 گانه حکمروایی شایسته ازطریق آزمون فریدمن و آزمونT بررسی و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد سطح توسعهیافتگی دارای شکاف عمیق بوده و ازیکطرف امکان رقابتپذیری اقتصادی در سطح محلی، منطقهای، ملی و حتی با استان همجوار در کشور عراق در حداقل قرارگرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد سه اصلِ مشارکت با مقدار 0.0001، کارایی با مقدار 0.019و اثربخشی با مقدار0.0016 از اصول حکمروایی شایسته، در استانِ مرزی کرمانشاه از شرایط عادی و مناسبی برخوردار نیستند. به همین منظور می توان از مهمترین راهبردهای مؤثر جهت بهبود شرایط نتیجه گرایی، اثربخشی و مشارکت در استان کرمانشاه، به: تقسیمکار مناسب و تأکید بر شایسته سالاری، گزارش دورهای از کیفیت ارائه خدمات در شهرستان ها به متولیان امور، تحقق الگوی متوازن توسعه چندمرکزی در استان، تهیه برنامه برای استفاده از ظرفیت همجواری استان کرمانشاه با کشور عراق با توجه به اشتراکات دو کشور، اشاره نمود.
Border provinces of Iran have always faced inequality, spatial imbalances and deprivation in the development process. This article aims to give balance the growth and development process of the cities of Kermanshah province based on the model of good governance. The research method is descriptive-analytical and its type is applied-developmental. The research has been done and analyzed in 2 stages. In the first stage, 11 effective indicators of the growth and development process of the cities of Kermanshah border province in three economic, social and infrastructural dimensions have been identified, selected and analyzed in the form of TOPSIS model. In the second stage, the six principles of good governance were examined and analyzed through Friedman test and t-test. The results showed that the level of development has a deep gap and on the one hand the possibility of economic competitiveness at the local, regional, national and even with the neighboring province in Iraq is minimized. The results of this study show that the principle of participation with a value of 0.0001, efficiency with a value of 0.019 and effectiveness with a value of 0.0016 as the three principles of good governance in the border province of Kermanshah do not have normal and appropriate conditions. For this purpose, one of the most effective strategies to improve the conditions of efficiency, effectiveness and participation in Kermanshah province is to follow a proper division of labor and emphasis on meritocracy, offer a periodic report on the quality of service in cities to officials, realize a balanced model of multi-center development in the province and prepare a plan to use the capacity of neighboring of Kermanshah province with Iraq.