Abstract:
مقدمه و هدف: فناوری هیتمپ به یکی از پایه های اصلی بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است و از ابزارهای مهم و اساسی برای درک نحوه تعامل کاربران با وب سایتها به شمار می رود. پژوهش حاضر به بررسی اهمیت کاربردهای فناوری هیتمپ در عملکرد کسبوکار آنلین با رویکرد آمیخته پرداخته است.
روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت داده از نوع اکتشافی است و با رویکرد آمیخته (کیفی - کمی) است. در مرحله اول جهت شناسایی مولفهها، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد و برای بخش کیفی، ١٦ نفر از خبرگـان و مـدیران ارشد در حوزه فناوری های آنلین کشور به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش مضمون استفاده شد. مشارکتکنندگان بخش کمی شامل ٣٠٣ نفر از مدیران و صاحبان کسبوکارهای آنلین بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامه مبتنی بر یافتههای بخش کیفی بود که روایی و پایایی آن تائید و تحلیل دادههای بخش کمی با لیزرل انجام شد. یافتهها: نتایج کیفی نشان داد که کاربردهای فناوری هیتمپ شامل سه مضمون شناخت رفتار مشتری، ارتقاء بازدید وبسایت و بهبود عناصر ظاهری وبسایت است و برای عملکرد کسب وکار آنلین سه مضمون اثربخشی، سودآوری و رضایت مشتری شناسایی شد. یافتهها نشان داد بین بهکارگیری فناوری هیتمپ و عملکرد کسب وکار آنلین رابطه معنی داری وجود دارد و الگوی طراحی شده از تناسب قابل قبولی برخوردار است.
نتیجهگیری: درک چگونگی تعامل بازدیدکنندگان با محتوا، ساختار و عناصر موجود در صفحات سایت، امکان تغییر استراتژی را میدهد تا در نهایت کاربران بتوانند مطالب مورد نیاز خود را مشاهده کرده و در نقطه ایدهآل تبدیل شوند. هیتمپ به بازاریابان این امکان را میدهد تا به آسانی مشکلت مربوط به تصویر، متن و هر عنصر موجود در صفحه را شناسایی کنند.
The current research was conducted with the aim of heatmap technology applications in the field of online business and the relationship between the use of this technology and the performance of online businesses. Also, the current research has been analyzed using mixed research methodology (qualitative-quantitative). In the first stage, to investigate the applications of heatmap technology in the field of business, interviews were conducted with 10 experts and senior managers in the field of online technologies. country, and using the qualitative content analysis method, a questionnaire was designed, which is the basis of quantitative research. The statistical population related to the quantitative study was 300 managers and owners of online businesses, which was determined using the appropriate sample size method for modeling structural equations. The sampling method in the implementation of the quantitative study was simple random sampling. Data analysis was done using structural equation modeling method by Lisrel software. The results indicate the relationship between the applications of heat map technology, including the recognition of customer behavior patterns, increasing website visits, and improving the overall performance of online businesses in the three concepts of effectiveness, profitability, and customer satisfaction. Based on the findings of the present research, it can be said that the use of heatmap technology in tracking website performance improves the overall performance of online businesses.
Machine summary:
يافته ها: نتايج کيفي نشان داد که کاربردهاي فناوري هيت مپ شامل سه مضمون شناخت رفتار مشتري ، ارتقاء بازديد وب سايت و بهبود عناصر ظاهري وب سايت است و براي عملکرد کسب وکار آنلاين سه مضمون اثربخشي ، سودآوري و رضايت مشتري شناسايي شد.
از آن زمان بود که پديده اي تحت عنوان heat map يا نقشه حرارتي، مورد توجه بسيار و گسترده قرار گرفت (ژانگ و همکاران ٨ ، ٢٠٢٣).
مانند: (نائيجي و همکاران ، ١٣٩٩)، (براخاص و همکاران ، ١٣٩٩)، (خريدار و پويا، ١٣٩٥) و پژوهش هاي تجربي در اين زمينه بسيار محدود هستند؛ بنابراين نتايج پژوهش حاضر براي پژوهشگران آتي و کسب وکارهاي آنلاين که قصد ارتقاء جايگاه خود در بين مشتريان و بهبود عملکرد خود دارند، ميتواند مفيد باشد.
همچنين در حوزه عملکرد کسب وکار آنلاين نگاه و بررسي بصري از اهميت ويژه اي برخوردار است ، همچنين با استفاده از فناوري هيت مپ ، شرکت ها ميتوانند به سادگي مناطقي را که بيشترين تردد کاربران را دارند، شناسايي کرده و بهترين راهکارهايي را براي بهبود تجربه کاربري در اين مناطق پيشنهاد دهند.
2. Parmelee مدل مفهومي پژوهش بر اساس مؤلفه هاي استخراج شده از بخش کيفي، مدل مفهومي پژوهش حاضر در شکل زير نشان داده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) از اين رو فرضيه هاي پژوهش حاضر به اين صورت مطرح مي شوند: فرضيه ١: شناخت رفتار مشتري در به کارگيري فناوري هيت مپ با عملکرد کسب وکار آنلاين رابطه مثبت دارد.
Generating Heat Maps of Popular Routes Online from Massive Mobile Sports Tracking Application Data in Milliseconds While Respecting Privacy, ISPRS International Journal of Geo-Information, ISPRS Int. J.