Abstract:
بازارهای جهانی دائماً شرکتها را به چالش میکشد. پیچیدگی و تغییر روز افزون، جهانی سازی نیاز مشتریان و رقابت شدید شرایطی هستند که شرکتها امروزه با آن مواجه هستند. بنابراین توسعه محصول و نوآوری برای بقا و موفقیت شرکت در این شرایط حیاتی است و شرکتها همواره در پی یافتن راههایی برای گریز از عدم اطمینان و رسیدن به شرایطی هستند که بتوانند آینده را پیش بینی کنند و برای آن تمهیدات لازم را بیاندیشند. رویکرد قابلیتها و به ویژه قابلیتهای پویا یکی از رویکردهای نو در این زمینه است که امروزه توجه زیادی به آن میشود. هدف این مقاله بررسی اثرگذاری قابلیتهای پویا بر قابلیتهای نوآوری در صنایع غذایی میباشد. برای این امر نخست با توجه به ادبیات موجود، مدلی ترکیبی ارائه گردیده است. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی استفاده شده است، همچنین با توجه به ادبیات و پیشینه تحقیق، پرسشنامهای تهیه گردیده و بین 200 نفر از 15 نمونه انتخابی توزیع شده است. برای آزمون این مدل نیز از مدل معادلات ساختاری و جهت تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و SMART-PLS استفاده شده است. در نهایت از طریق آزمون فرض نشان داده شد که از 8 فرضیه اصلی و فرعی شناسایی شده، 5 فرضیه آن مورد تأیید است.
Nowadays, businesses operate in an environment that change is an integral part of it. Organizations attempt to find ways to skip from uncertainty and reach to circumstances in which they can anticipate the future and prepare themselves for it. Iranian organizations are not exceptionary and sooner or later change fads will surround them. Dynamic capability is a new approach in this field. The orientation of dynamic capabilities is to know how to distinguish opportunities and reconfigure organization accordingly. On the other hand, the importance of innovation in progressing in the dynamic environment cannot be denied. In this research, we attempt to find how dynamic capabilities affect innovation capabilities. For that we have presented a mixed model and during the research tested it. A sample of 200 people from 15 companies, all of which are active in food industry, is selected. SPSS and LISREL have been used to calculate the data derived.