Abstract:
پیشبرد زمینههای کارآفرینی به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی، بیش از پیش مورد توجه ارکان مختلف جامعه قرار گرفته است. یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش کارآفرینی در قشر جوان، آموزش کارآفرینی در دانشگاهها است. از اینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان تأثیر آموزشهای کارآفرینی ارائه شده در دانشگاه و نیز تأثیر هویت اجتماعی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای بر قصد کارآفرینی آنان با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینی نگاشته شده است. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامهای بود که پس از تأیید روایی و پایایی آن، در اختیار کلیه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای واحد شهرستان ارومیه که درس کارآفرینی را در مجموعه دروس خود گذرانده بودند قرار گرفت. نتایج تحلیل آماری تعداد 276 پرسشنامه با استفاده از نرمافزارهای SPSS23 و Smart PLS3 و روش تحلیل معادلات ساختاری_حداقل مربعات جزئی، حاکی از آن بود که خودکارآمدی کارآفرینی دانشجویان در رابطه بین هویت کارآفرینانه با قصد کارآفرینی، نقش میانجی دارد، لیکن آموزشهای کارآفرینی نتوانستهاند به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباطی معنادار با گسترش قصد کارآفرینانه دانشجویان داشته باشند. توصیه میشود تا دانشگاه فنی و حرفهای به منظور بهبود اثربخشی آموزشهای کارآفرینی خود ارتباط این آموزشها با ویژگیهای فردی، از جمله هویت اجتماعی کارآفرینانه در دانشجویان را مد نظر قرار دهد.
Promotion of entrepreneurship fields as one of the most important factors of economic development has received more attention from various elements of society. One of the most important measures to develop entrepreneurship among young people is entrepreneurship education in universities. Therefore, this article is written with the aim of investigating and comparing the impact of entrepreneurship training provided by universities as well as the impact of the entrepreneurial and social identity of the students of the Technical and Vocational University on their entrepreneurial intention with regard to the mediating role of entrepreneurial self-efficacy. The measurement tool in this study was a questionnaire that, after verifying its validity and reliability, was given to all students of the Technical and Vocational University of Urmia who had passed the entrepreneurship course in their set of courses. The results of the statistical analysis of 276 questionnaires using SPSS23 and Smart PLS3 software and the structural equation analysis-partial least squares method indicated that the entrepreneurial self-efficacy of students has a mediating role in the relationship between entrepreneurial identity and entrepreneurial intention. However, entrepreneurial education has not been able to, directly or indirectly, have a meaningful relationship with the development of entrepreneurial intentions of students. To make entrepreneurship education more efficient, it is recommended that the Technical and Vocational University considers the connection between such education and individual characteristics, including the social identity of entrepreneurship in students.
Machine summary:
Fauchart & Gruber نمايند يا متغيرهايي ديگر نقشي تأثيرگذار در رابطه بين اين عوامل دارند؟ در راستاي دستيابي به پاسخي براي اين پرسش ها، اين پژوهش ميتواند به توسعه دانش نظـري در زمينـۀ عوامل مؤثر بر قصد کارآفرينانه بيانجامـد و راهنمـاي عمـل مؤسسـات آمـوزش عـالي در بهبـود آمـوزش هـاي کارآفريني به منظور ارتقاء قصد کارآفريني دانشجويان در بستر شرايط اجتماعي کشور و يـاريرسـان بـه تميـز نقش عوامل آموزشي از عوامل زمينه اي فردي و محيطي باشد.
همچنـين ايـن پـژوهش مطالعات تجربي را در رابطه بين متغيرهايي ماننـد آمـوزش کـارآفريني و خودکارآمـدي کـارآفريني در کشـور افزايش داده و يکي از نوآوريهاي اين مقالـه بررسـي نقـش و تـأثير مسـتقيم و غيـر مسـتقيم مفهـوم هويـت اجتماعي کارآفرينانه بر قصد کارآفريني و مقايسه آن با ميزان تأثير آموزش هاي کارآفريني بر دانشجويان است .
در ايران رضائي (١٣٩٨) در مقاله خود تحت عنوان «رابطه خودکارآمدي کارآفرينانه و نيت کارآفريني دانشـجويان کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس »، بـه ايـن نتيجـه دسـت يافـت کـه بـين خودکارآمـدي کارآفرينانـه و قصـد کارآفريني دانشجويان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
The interactive role of cultural factors and entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of engineering students of Tabriz University.
The mediating impact of personality traits on entrepreneurial intention of women in Northern Montenegro, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 33 (3), 400-416.
The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries.