Abstract:
با اذعان به این واقعیت که در سیره عملی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله ، مصادیق فراوانی وجود دارد که احیای آن میتواند همچون خورشیدی درخشان، فراروی پیروان آن حضرت
و همه انسانهای حقطلب گیتی باشد، حلف الفضول به عنوان قطرههای از این دریای بیکران، محور این نوشتار قرار گرفته است. تبیین مفاهیم، تشریح واقعه و استنادهای
قبل و بعد از بعثت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به این پیمان، مقدمهای برای ورود به بحث بوده و بیان فوایدی که احیای حلف الفضول میتواند به دنبال داشته باشد (نظیر تقویت
نهادهای مدنی، حقوق انسانها، امنیت اقتصادی، کوچک سازی دولت و درسها و عبرتهای دیگر، به عنوان نمونههایی از انبوه فواید احیای این پیمان) زمینهای را فراهم
میآورد تا اندیشمندان با پژوهش بیشتر در مورد این پیمان و احیای آن، جامعه بشری را بیش از بیش با سیره نبوی، آشنا نمایند.
Machine summary:
"تبیین مفاهیم، تشریح واقعه و استنادهای قبل و بعد از بعثت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به این پیمان، مقدمهای برای ورود به بحث بوده و بیان فوایدی که احیای حلف الفضول میتواند به دنبال داشته باشد (نظیر تقویت نهادهای مدنی، حقوق انسانها، امنیت اقتصادی، کوچک سازی دولت و درسها و عبرتهای دیگر، به عنوان نمونههایی از انبوه فواید احیای این پیمان) زمینهای را فراهم میآورد تا اندیشمندان با پژوهش بیشتر در مورد این پیمان و احیای آن، جامعه بشری را بیش از بیش با سیره نبوی، آشنا نمایند.
(ابن حبیب بغدادی، ص281 و ابن ابی الحدید، پیشین، ص203) و عدهای نیز پا را فراتر نهاده و در صدد تحریف تاریخ برآمدند تا بلکه بتوانند با تمسک به اعتبار حلف الفضول برای چهره بیآبروی خود آبرویی کسب کنند و بلکه بالاتر، با به خدمت گرفتن جاعلانی مانند ابوهریره و انتشار احادیث مجعول، نام بنی امیه و ابوسفیان را نیز جزء شرکتکنندگان و بلکه پرچمداران این پیمان ذکر کردند؛ چنان که عبدالملک بن مروان پس از قتل عبدالله بن زبیر خطاب به محمد بن جبیر بن مطعم بن عدی بن نوفل بن عبدمناف (1) (ابن اسحاق، پیشین، ص135) در حضور مردم گفت: ای ابا سعید!
اما با چشمپوشی از جوابهای قاطعی که میتوان به این شبهه داد، باید گفت واقعه حلف الفضول در زمان قبل از بعثت آن حضرت تحقق یافت و زبیر بن عبدالمطلب محرک اصلی آن بود و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و دیگران به عنوان انسانهای طالب حق و حامی عدالت به این حرکت پیوسته و از آن حمایت کردند."