Abstract:
وسایل ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون تاثیراتی سریع، آشکار، مستقیم و بسیار عمیق بر قشرهای مختلف جامعه، به ویژه آسیبپذیرترین قشر جامعه یعنی کودکان و نوجوانان دارد. این تاثیرات میتواند بر فرهنگ، سنتها، عادات و روابط اجتماعی کارگر افتد. بسیاری از پژوهشگران و جامعهشناسان موضوع پژوهش خود را تاثیر رسانههای گروهی به ویژه تلویزیون بر جوامع انسانی قرار داده و نظریههای مختلفی در این باره ارائه کردهاند. عدهای از این پژوهشگران، تلویزیون را عاملی شریکشونده و دخالتکننده در زندگی انسانها به ویژه کودکان و نوجوانان شمرده و اهمیت آن را در زندگی افراد، بیشتر از بسیاری اختراعات دانسته و در برخی موارد، آن را فراتر از اتم تشخیص دادهاند. این گروه معتقدند اعضای یک خانواده زیر یک سقف با هم زندگی میکنند، اما رسانههای گروهی چنان تاثیری بر آنها گذاشتهاند که هریک به نوعی تحت تاثیر رسانه مورد نظر خود هستند. آنها این تاثیر را نفوذ تلویزیون در زندگی انسانها دانستهاند. مقاله حاضر بر آن است با تاملی در ساختار فیلم کودک و نوجوان به بررسی تاثیر برنامههای تلویزیون بر کودکان و نوجوانان بپردازد.
Media, especially TV, have the fast, clear, and very deep
effects on various seyments of society, children and adolescents.
These effects may have an important role on culture, tradition and
relationships. Most of the researchrs and sociologists have focus
on it and proposed various theories in this section. Some of them
believe that TV cause interference in the live. Also they
demonsterated that, although the members of a family live in a
house but they will get different effects of media. The present
article will study on the structure of children's films and programs
and the effect of TV on children and effect of TV on children and
children and adolescent.
Machine summary:
بنابراين، از آنجايي که گرايش تلقينپذيري کودک و نوجوان بيشتر است، به سادگي منحرف ميشود و تحت تأثير القائات تلويزيون قرار ميگيرد (همان: 4) فيلم کودک و نوجوان فيلمهاي کودک و نوجوان براي گروههاي سني چهار تا هفت، هفت تا ده، ده تا دوازده و دوازده تا پانزده سال ساخته ميشود که بايد ظرفيت ذهني اين مخاطبان در آنها رعايت شود.
بنابراين، ميتوان چنين نتيجه گرفت که مشاهده تلويزيون در صورتي براي کودکان و نوجوانان مفيد خواهد بود که والدين به کودکان خود بياموزند چگونه آنچه را ميبينند، با ديده ارزيابي ببينند و صرفاً پذيراي آن نباشند (باندورا، 1359: 5) ساختار فيلم کودک و نوجوان فيلم ويژه کودکان بايد چگونه ساخته شود تا بتوان بين آن و فيلم مخصوص بزرگسالان تفاوتي قائل شد؟ به عبارت ديگر، از نظر کادربندي، استفاده از رنگ، وسايل و ابزارهاي صحنه و معناي هر شيء در اين نوع سينما و هر آنچه به آن لطافتي ميبخشد تا تماشايش را براي کودکان دلپذير کند، بايد چه ويژگيهايي داشته باشد؟ آنچه فيلم کودکان را از ديگر فيلمها متمايز ميکند، تفاوت در ساختمان و اجزاي آن نيست، بلکه در نگاه کودکانه فيلمساز و حضور حس کودکانه او در بند بند فيلم است.
از جنبههاي مثبت آن نيز اين است که به عنوان يک دانشگاه عظيم عمل ميکند که هم تأثير کوتاهمدت دارد و هم درازمدت از طريق تلويزيون ميتوان جامعهاي را هدايت کرد، آموزشهاي صحيح و لازم به کودکان و نوجوانان داد، سرگرمي و اشتغال ذهني جذاب و لذتبخش براي آنها ايجاد کرد و سطح دانش و بينش آنها را نسبت به هويت و شخصيت خود افزايش داد.