Abstract:
مسئله اصلی این تحقیق دستیابی به مطلوبترین راهبردهای مدیریت تولید پویانمایی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این راهبردها این امکان را به سازمان میدهد که با توجه به نظریه مدل کاربردی برای گزینشگری مخاطبان، به افزایش تولید کمی و کیفی انیمیشن کمک کند. این تحقیق با استفاده از روش مصاحبه عمیق و با بهرهگیری از الگوی برنامهریزی استراتژیک دیوید انجام شد. به همین منظور، برای دستیابی به اهداف تحقیق ازدیدگاه های خبرگان در این حوزه کمک گرفته شد. بر این اساس، ابتدا ماموریت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و چشمانداز آن در این موضوع مشخص شد. در ادامه با ارزیابی عوامل درونی و بیرونی، اهداف بلند مدت تعیین و در نهایت راهبردهای مطلوب، شناسایی و اولویتبندی شد. نتیجه این تحقیق نشان داد نقاط قوت سازمان صدا و سیما در این موضوع از نقاط ضعف بیشتر است، ولی از سوی دیگر تهدیدهایی که متوجه آن است از فرصتهایش افزونتر است. بنابراین، راهبردهای رقابتی برای مدیریت تولید پویانمایی، مناسبترین راهبردها برای آن تشخیص داده شد. در انتها راهبردهای رقابتی تجویز شده، اولویتبندی گردید.
The main aim of this research work is to achieve the most approving animation
producing management strategies for IRIB. Being based on the theory of practical
model for selectivity audience, these strategies allow the IRIB to increase the
production of animations of good quality. Using the depth interview method and the
model of strategic planning (management) presented by Fred R. David, the research
was conducted. To achieve the research objectives, the research adopted the experts’
viewpoints on the subject in question. Accordingly, in this research an attempt has
been made to determine the mission of the IRIB and to cast light on the perspective it
adopted in this regard. Having evaluated the internal and external factors, it identified
the long term goals and decided on favorable strategies in order of priority. The
findings of this research work show that the strengths of IRIB outnumber its
weaknesses and the threats faced by IRIB are more than opportunities opened up for
it. Thus, the competitive strategies are recognized as the most appropriate strategies for
IRIB as far as the animation producing management is concerned. Finally, the
recommended competitive strategies for IRIB were decided on in order of priority.
Machine summary:
برخلاف تمام ارکان و زمينههاي جمهوري اسلامي ايران که نسبت به گذشته دستخوش توسعه شده، در توليد پويانمايي (به عنوان آثار هنري پويا و زنده و جذاب براي مخاطبان مختلف در کشور) هنوز توسعه لازم ايجاد نشده است و در اين زمينه کشوري مصرفکننده شمرده ميشويم.
يافتههاي تحقيق يافتههاي حاصل از اين تحقيق به شرح زير ارائه ميشود: - مأموريت مطلوب براي صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در مديريت توليد پويانمايي عبارت است از: توليد محصولات انيميشني باكيفيت در انواع بازي و سرگرمي، آموزشي، تبليغاتي و سينمايي براي كودكان، نوجوانان و بزرگسالان با تكيه بر تخصص هنرمندان ايراني مبتني بر ارزشهاي ايراني و اسلامي و با شناسايي و لحاظ نيازهاي واقعي مخاطبان رسانه ملي.
- اولويتبندي راهبردهاي رقابتي براي صدا سيماي جمهوري اسلامي ايران در مديريت توليد پويانمايي بر اساس ميزان جذابيت آنها بدين ترتيب است: اولويت اول: ايجاد ساختار استاندارد توليد در استوديوهاي توليدي سازمان صداوسيما به دست مديران و نيز توجه جدي به نياز جامعه و مخاطبان توليدات انيميشن.
2 - يافتههاي اين تحقيق و بهطور مشخص، راهبرد ايجاد ساختار استاندارد توليد در استوديوهاي توليدي سازمان صدا و سيما از سوي مديران و نيز توجه جدي به نياز جامعه و مخاطبان توليدات انيميشن و هدف افزايش کيفي توليدات انيميشن در رسانه ملي بهطوري که در بيست سال به استاندارهاي جهاني نزديک شويم، بهدست آمده از دادههاي کارشناسان (جامعه نخبگاني) بر اساس مدل كاربردي براي گزينشگري مخاطبان، قابل تفسير است.