Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان براساس راهبردهای تنظیم هیجان، تحمل ابهام و حمایت عاطفی معلم بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان (دوره دوم) مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1399-1400 در شهر کرمانشاه تشکیل دادند که از بین آن ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 195 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسش نامه های خودکارآمدی تحصیلی (SES، پاتریک و همکاران،1977)، راهبردهای تنظیم هیجان (ERS، شیلد و کیکتی،1997)، تحمل ابهام (IUS، فرستون و همکاران ،1994) و حمایت عاطفی معلم (TASQ، ساکیز، 2007) بود. داده های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای عدم تحمل ابهام، حمایت عاطفی معلم و راهبردهای تنظیم هیجان می توانند 40 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را در دانش آموزان تبیین کنند (001/0>P). در مجموع می توان گفت تحمل ابهام، حمایت عاطفی معلم و راهبردهای تنظیم هیجان پیش بینی کننده خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان هستند و از طریق آن ها می توان خودکارآمدی دانش آموزان را تیین کرد.
The purpose of the present study was to predict Academic Self-Efficacy in students based on emotion regulation strategies, ambiguity tolerance, and teacher affective support. The research method was descriptive -correlation. The study population included all high school boys students of Kermanshah city in 2021-2022 among them 195 students were selected as a sample by multi-stage random cluster sampling. Research questionnaires included: academic self-efficacy questionnaires (SES, Patrick et al, 1977), emotion regulation skills questionnaires (ERS, Shields, Cicchetti, 1997), ambiguity tolerance questionnaires (ERS, Freston et al, 1994), and teacher Affective support questionnaires (TASQ, Sakiz, 2007). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression. The results of multiple regression showed that ambiguity intolerance, teacher Affective support, and emotion regulation skills s can explain the 0.40 variance in academic self-efficacy in students (P <0.001). In general, it can be said that emotion regulation strategies, tolerance of ambiguity, and emotional support of the teacher predict students' academic self-efficacy, and through them, students' self-efficacy can be determined.