Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربۀ زیستۀ مادران از تربیت جنسی نوجوانان دختر و پسر خود انجام گرفت. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناختی و جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ مادران دارای فرزند نوجوان شاغل در دانشگاه پیام نور خوزستان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونهگیری ترکیبی (هدفمند و گلولهبرفی) بود و تا اشباع دادهها ادامه یافت. حجم نمونه نیز شامل 18 مادر و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. دادههای این پژوهش با روش تحلیل مضمون به شیوۀ کلایزی و به روش دستی تجزیه و تحلیل شدند و یک مضمون اصلی و چهار مضمون فرعی بهدست آمد. یافتهها نشان داد مادران از طریق جلوگیری از تحریک و کنجکاوی جنسی نوجوان، مدیریت ارتباطات اجتماعی، تقویت و بهبود رابطۀ خود با نوجوان، گفتوگو با نوجوان و آگاهیبخشی به او، از آسیبهای بلوغ پیشگیری کنند که این روشها، غلبۀ الگوهای کنترلی مبتنی بر پرهیز و مراقبت متمرکز بر خود و مراقبت متمرکز بر نوجوان را از میان الگوهای مختلف تربیت و آموزش جنسی آشکار میسازد. از اینرو بهنظر میرسد آگاهی از چگونگی مواجهۀ والدین با مسائل جنسی نوجوانان بتواند در یافتن مسیرهای متناسبتر آموزش مسائل جنسی برای متخصصان امر راهگشا باشد.
The purpose of the current investigation was to ascertain the actual experiences of mothers who had applied sex education for their teenage sons and daughter. The research method was fundamental in terms of objective, whereas it was phenomenological in terms of strategy. In 2021, the research community at the Payame Noor University branch in Khouzestan comprised all females who had adolescent children. The researcher initiated the sampling procedure by selecting these mothers until all available information was exhausted. A total of 18 mothers participated in semi-structured interviews. The Colaizzi method was applied to the data of this study, which produced one main theme and four subthemes. The findings showed that the mothers tried to prevent or control the harms of puberty through various strategies, including limiting the adolescent’s sexual stimulation and curiosity, managing social communication, enhancing the parent-adolescent relationship, engaging in conversations with the adolescent to educate them about the risks associated with puberty, and managing social communication. These approaches predominated over others and were centered around adolescent-centered care and abstinence. Therefore, it would appear that professionals could benefit from an understanding of how parents handle the sexual concerns of their adolescents in order to develop more effective methods of educating them on the subject.
Machine summary:
برای عده ای از مادران نیز که آسیب مسائل نوپدید همچنان موجب نگرانی بوده اسـت ، روشـی غیـر از آمـوزش سـلامت جنسـی مدنظر است و کوشیده اند با کاوش ، تحلیل و پذیرش واقعیات فردی و اجتماعی روز و ایجاد فرصت تماس با ایـن واقعیـات بـرای نوجوانان ، آنان را در تشخیص فرصت ها و آسیب های واقعی در پرتو رابطه ای همگرا، قـوی و صـمیمی فـراهم سـازند (هاشـمی و همکاران ، ١٣٩٩)، برخی هم والدگری موفق را مدنظر قرار داده اند و اثربخشی تربیت را بـر سـلامت اخلاقـی، روانـی و اجتمـاعی نوجوانان از طریق شاخص هایی مانند قدردانی، دلگرم کردن ، صمیمیت ، ارتباط مثبت ، هدایت ، مسئولیت ، عدالت ، نظـارت ، کنتـرل و الگوبودن نشان داده اند (اسدی، منصوریان و نظری، ١٣٩٤)؛ بنابراین با توجه به تنوع دیـدگاه ها و روش هـا در برخـورد بـا مسـائل جنسی در ایران و تمرکز پژوهش های انجام شده بر محتوای آموزش و سلامت جنسی در نوجوانـان و نبـود پژوهشـی کـه تجربـۀ زیستۀ مادران را در تربیت جنسی نوجوانان بررسی کرده باشد، پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این سؤال انجام گرفت که مـادران 1.