Abstract:
بیان مسئله: اهداف و و روشهای تولید اثرِ عکاسان مستند، به لحاظ تأثیراتی که از هر دورۀ تاریخی میپذیرند، در همان زمانِ ثبت اثر شکل میگیرد، اما آنچه آنها نشان دادهاند، اکنون نمادی از گذشتۀ تاریخی است. عکاسی بهعنوان یک هنر رسانۀ مؤثر و پویا گزینههای بسیاری را در مقابل هنرمندان و خبرنگاران قرار میدهد. در این پژوهش، به بررسی تاریخی این تأثیرات بر جریان عکاسی جنگ (پیشزمینهها و روند شکلگیری) پرداخته میشود، تا به این پرسشها پاسخ دهیم که تأثیرات داخلی و بینالمللی، گروههای تأثیرگذار، بر آثار عکاسی، عکاسان حرفهای، مستقل و نظامی چه بوده و عوامل سیاسی و اجتماعی آن دوره چه تأثیراتی بر عکاسی به لحاظ فرم و محتوا داشته است؟هدف: پرداختن به تاریخ عکاسی جنگ ایران در قالب شکلگیری و تأثیرات آن، در بازۀ زمانی جنگ ایران و عراق ۱۳۶۷-۱۳۵۹ ه.ش که در ادبیات سیاسی کشور، دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی نامیده میشود، هدف اصلی این پژوهش است.روش پژوهش: یافتههای پژوهش حاضر، به شیوه توصیفی-تحلیلی و تاریخی بیان شده و گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانهای و مصاحبه (نگارنده با عکاسان این دوره) انجام شده است.یافتهها: براساس نتایج حاصله، دو رویدادِ انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و آغاز جنگ ایران و عراق، در عکاسی مستند و بهتبع آن عکاسی جنگ ایران به لحاظ فرم و محتوا تغییرات اساسی ایجاد کردند و عکاسی ایران تحتتأثیر حرکت عمومی مردم با مضامینی عمدتاً ایدئولوژیک و دینی با رویکردی انقلابی شکل گرفت. این تغییرات علاوه بر فضای انقلابی و دینی حاکم بر آن دوره، برآیند نگاه بکر و بومی بسیاری از این عکاسان بهویژه عکاسان مستقل (باتجربه و آماتور) است.
Problem Definition: The goals and methods of producing the work of documentary photographers, in terms of the influences they receive from each historical period, are formed at the same time as recording the work; However, what they have shown is now a symbol of the historical past. Photography, as an effective and dynamic art-media, presents many alternatives to artists and journalists. In this research, the historical investigation of these effects on war photography (backgrounds and formation process) is conducted to answer the following questions: «What have been its national and international effects, centered on influential groups of professional, independent, and military photographers?» and «What effects have the political and social factors of that period had on photography in terms of form and content?»Objective: The primary goal of this research is to deal with the history of Iranian war photography as its formation and effects, during Iran-Iraq war (1980-1988), which is called sacred defense or imposed war in the country's political literature.Research Method: The current research is conducted using a descriptive-analytical and historical method. The data was collected through a documentary-library approach using visual and interview (the author and the photographers of this course) methods.Results: Based on the results, the two events of the Islamic Revolution of 1978 and the beginning of the Iran-Iraq war caused fundamental changes in documentary photography and, accordingly, in Iran's war photography in terms of form and content. Iranian photography was formed under the influence of the general movement of the people with mainly ideological and religious themes and a revolutionary approach. These changes, besides the revolutionary and religious atmosphere dominant in that period, result from the original and native look of many of these photographers, especially independent photographers (experienced and amateur).
Machine summary:
بررسی تاریخی عکاسی جنگ ایران در بازه زمانی (١٣٦٧-١٣٥٩) با تأکید بر عکاسان حرفه ای، مستقل و نظامی چکیده بیان مسئله : اهداف و و روش های تولید اثرِ عکاسان مستند، به لحاظ تأثیراتی که از هر دورة تاریخی میپذیرند، در همان زمانِ ثبت اثر شکل میگیرد، اما آنچه آن ها نشان داده اند، اکنون نمادی از گذشتۀ تاریخی است .
در این پژوهش ، به بررسی تاریخی این تأثیرات بر جریان عکاسی جنگ (پیش زمینه ها و روند شکل گیری) پرداخته میشود، تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که تأثیرات داخلی و بین المللی، گروه های تأثیرگذار، بر آثار عکاسی، عکاسان حرفه ای، مستقل و نظامی چه بوده است ؟ و عوامل سیاسی و اجتماعی آن دوره چه تأثیراتی بر عکاسی به لحاظ فرم و محتوا داشته است ؟ هدف : پرداختن به تاریخ عکاسی جنگ ایران در قالب شکل گیری و تأثیرات آن ، در بازة زمانی جنگ ایران و عراق ١٣٦٧-١٣٥٩ ه .
از برآیند مطالعۀ پژوهش های ذکر شده ، میتوان نتیجه گرفت که این پژوهشگران ، عکاسی جنگ را از نقطه نظر رسانه ای، تاریخی و تأثیراتی که بر بدنه جامعه به لحاظ فرهنگی و سیاسی داشته است مورد بررسی قرار داده اند.
پس از پایان دورة حضور عکاسان رسانه های بین المللی و به دلیل آنکه کارکرد عکاسی به عنوان رسانه در سطح بین المللی، نسبت به کارکرد داخلی از اهمیت بالاتری برخوردار بود، این وظیفه برعهدة عکاسانی قرار داده شد که برای خبرگزاریها و مطبوعات داخلی و یا به طور مستقل فعالیت میکردند، البته با شرایطی که از سوی ستاد تبلیغات جنگ برای آن ها تعیین شده بود.