Abstract:
در برخی از نوشتههای فارسی میانه به داستانی درباره کیومرث اشاره شده است که هم در متون کهنتر مانند متون اوستایی نشانی از آن نیست و هم در حماسهنامههای فارسی و عربی اثر آن را بهسختی میتوان پی گرفت. این داستان به کشته شدن دیوی به نام ارزور به دست کیومرث اشاره میکند که جزو مهمترین کارهای کیومرث در روز خرداد و ماه فروردین (ششم فروردین) برشمرده میشود. همچنین در اوستا ارزور نام کوهی است که محل گردهمآیی دیوان است و در نوشتههای پهلوی مانند بندهش، شایستنشایست و روایت پهلوی هم از آن به عنوان درِ دوزخ و گذرگاه اهریمن و دیوان یاد شده است. در این مقاله تلاش میشود با جستجوی نام ارزور در متون اوستایی و سپس فارسی میانه و بعد از آن در داستان کیومرث و نبردهای او با اهریمن و دیوان در شاهنامه و آثارالباقیه ارتباط بین کوه ارزور، درِ دوزخ و دیو ارزور توضیح داده شود و تا حد ممکن جزئیات داستان کیومرث و دیو ارزور در متون پهلوی و فارسی روشن و نکات مبهم آن در روایت شاهنامه بازسازی و شرح داده شود. به نظر نگارنده داستان شاهنامه را با توجه به منابع پهلوی و روایت ابوریحان بیرونی چنین میتوان بازسازی کرد: کیومرث، دیو خرزور/ ارزور پسر اهریمن را میکشد؛ پس از آن اهریمن، خرزوران (= پسر خرزور) را به جنگ با کیومرث میفرستد و سیامک در این مبارزه کشته میشود. در نهایت هوشنگ پسر سیامک انتقام پدر را از خرزوران میگیرد و او را میکشد.
In some Middle Persian texts, there is a story about Gayomart which is not mentioned in older texts such as the Avestan texts, and also it is difficult to find evidence of it in Persian and Arabic epics. This story refers to the killing of a demon named Arzur by Gayomart, the work which is counted among the most important works of Gayomart on the day of Khordad of the month of Farvardin (the sixth day of month Farvardin). In addition, in Avesta, Arzur is the name of a mountain where the demons gather and in Pahlavi texts such as Bundahisn, Sayist Ne-sayist and Pahlavi Rivayat, it has been mentioned as the gate of hell and the passage of Ahreman and demons. In this article, an attempt is made to explain the relationship between mount Arzur, the door of hell and the demon Arzur, by searching for the name Arzur in Avestan and Middle Persian texts, and also in the Sah-nama and Atar al-Baqiah. As far as the author is concerned, Sah-nama story can be reconstructed with respect to Pahlavi sources and Biruni’s account like this: Gayomart killed Kharzur/Arzur’s demon; After that, Ahreman sent Kharzuran (= son of Kharzur) to fight with Gayomart and in this battle, Siamak was killed. Finally, Siamak’s son took revenge on Kharzuran and killed him.