Abstract:
ســنت وقــف، از دیرباز بر اســاس تعالیم اسلامی بدون هیچ اجباری و بنا به خواست افراد برای خدمت به مردم جهت رضای الهی صورت میگرفته است. با گســترش فرهنگ اســلام و تأکیــدات و ســفارشهایی که بزرگان دین به این مهم داشتهاند، فرهنگ وقف نیز گسترشیافته و موردتوجه بسیاری از افراد از طبقات مختلف جامعه بوده است. امروزه در کنار وقف، نذورات و استفاده از آن در مناسبتهای مختلف، در سطح جامعه کاربرد زیادی پیداکرده است. وقف و نذر بر امام حسین (ع) و کاربرد آن بهصورت خاص در عزاداری و برپایی مراسم روضهخوانی یکی از انگیزههای پرکاربرد واقفان و افرادی است که در این زمینه فعالیت دارند. علاوه بر این، وقف و نذر دارای تأثیراتی در زندگی اجتماعی، روانی و معنوی افراد است. توجه به سلامت معنوی افراد عامل مهم و تأثیرگذاری است که میتوان آن را عاملی حفاظت کننده در بالا بردن سلامت و جلوگیری از بسیاری بیماریها به شمار آورد؛ به بیانی دیگر، سلامت معنوی پدیدهای جهانی است دارای درجات گوناگون که در آن با توجه به ظرفیتهای هر فرد، انسان را به بالاترین سطح ممکن از کمال وجودی در راستای قرب به خدای متعال میرساند؛ بهطوریکه انسان میتواند با اختیار خود رفتارهای درونی و بیرونی نسبت به پدیدههای اطراف از خود بروز دهد. نظر به اهمیت این مسئله، در این پژوهش با روش کیفی تحلیل مضمون و از طریق مصاحبه با افرادی که وقف یا نذر در زمینه عزاداری و برپایی مجالس روضهخوانی بر امام حسین (ع) داشتهاند مؤلفههای مؤثر بر سلامت معنوی آنان واکاوی شد. در بعد سلامت وجودی کدهای «خود بخششی» و «تقویت انگاره مثبت اندیشی» بعد ارتباط با دیگران و کدهای «بازتعریفِ بودن خود» و «معنایابی زیستن» ارتباط با خود را برساخته میکند. در بعد سلامت مذهبی که نمایانگر ارتباط فرد با نیروی ماورایی است دو کد «وابستگی مداوم وجودی» و «نیاز آوری عمل محور» به دست آمد.
The tradition of waqf has long been based on Islamic teachings without any compulsion
and according to the wishes of individuals to serve the people for the sake
of God. With the expansion of Islamic culture and the emphasis and orders given by
religious leaders on this matter, the culture of waqf has also expanded and has been
noticed by many people from different classes of society. Today, along with waqf,
offerings and its use in various occasions, it has found a lot of use in the society.
The waqf and vow to Imam Hussain (AS) and its application in particular in mourning
and holding the Roze ceremony is one of the most used motivations of waqifan
and people who are active in this field. In addition, waqf and vows have effects on
people’s social, psychological and spiritual life. Paying attention to the spiritual health
of people is an important and influential factor that can be considered a protective
factor in improving health and preventing many diseases. In other words, spiritual
health is a universal phenomenon with various degrees in which, according to the capacities
of each person, it brings a person to the highest possible level of existential
perfection in the direction of being close to the Almighty God, So that a human being
can show internal and external behaviors towards the surrounding phenomena. Due
to the importance of this issue, in this research, with the qualitative method of content
analysis, and through interviews with people who have given waqf or vows in the
context of mourning and holding Roze meetings for Imam Hussain (AS), the factors
affecting their spiritual health were analyzed. In the dimension of existential health,
the codes of “self-forgiveness” and “strengthening the image of positive thinking” in
the dimension of communication with others, and the codes of “redefining one’s being”
and “finding meaning in living” build a relationship with oneself. In the dimension
of religious health, which represents a person’s relationship with a supernatural force,
two codes were obtained: “continuous existential dependence” and “action-oriented
need.”.