Abstract:
زمینه و هدف: توسعه آموزش فلوشیپ، به دلیل نقش دانشآموختگان در ارائه خدمات پیشرفته، از سیاستهای راهبردی است. هدف این پژوهش، ارزیابی همه جانبه وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشمپزشکی در ایران است. روش: این آیندهپژوهی کیفی با روش تحلیل تماتیک صورت پذیرفت. یازده نفر از مطلعین کلیدی در زمینه توسعه آموزش فلوشیپ چشمپزشکی به صورت هدفمند انتخاب شدند و در اسفند 1401، طی یک جلسه پنل به بحث متمرکز پرداختند. یافتهها: در این مقاله، ارزیابی خبرگان در دو محور نقاط قوت و چالشها، در قالب 23 درونمایه اصلی و 65 درون مایه فرعی ارائه میشود. 7 درونمایه اصلی نقاط قوت، شامل: سیاستگذاری موفق در آموزش چشمپزشکی، نظاممندی آموزش فلوشیپ، اثربخشی آموزش فلوشیپ چشمپزشکی، افزایش انگیزه رشد آکادمیک، توانمندسازی استادان، بهبود دسترسی به خدمات پیشرفته، کنترل انجام جراحیهایی که از نظر اندیکاسیون پرسشبرانگیز هستند. 16 چالش اصلی عبارتند از: کیفیت پایین آموزش بعضی مراکز، عدم جامعهنگری، ضعف اخلاق حرفهای، وضع نامناسب تحقیقات، ناکارآمدی نظام نظارتی، فقدان نظام موثر برنامهریزی نیروی انسانی، عدم آیندهنگری، عدم جامعنگری، ناکارآمدی نظام متمرکز پذیرش، ظرفیت نامتعادل، تیترگرایی برای درآمدزایی، اجتناب از انجام جراحی پرخطر، انجام جراحی چشمدر زمینه غیر از فلوشیپ خودشان، تعرفههای غیرجذاب، توزیع نامناسب تجهیزات، نبود زیرساخت تکنولوژیکی نوین. نتیجهگیری: براساس اجماع خبرگان، برنامهریزی آیندهنگرانه، برای حفظ دستاوردها، رفع چالشها و ارتقای این دورهها در راستای دورنمای مطلوب، موثر است.
Background: Development of Fellowship Education is constantly one of the strategies of medical education policy
makers because of the key role of graduated fellowships in advanced health care. This study aimed to
comprehensively analyzes the current status for Ophthalmic Fellowship Education in Iran.
Methods: In this applied qualitative foresight study, using purposive sampling, eleven experts and key informants of
Iran’s Ophthalmic Fellowship Education, selected, and invited to participate in a panel of experts. A panel meeting
for focused discussion was held on February2023. The data analyzed by thematic approach.
Results: The identified strength points and challenges are presented in 23 main themes, and 65 subthemes. The seven
main themes for strengths included, systematic management, successful policies in ophthalmology education,
effectiveness of fellowship programs, increasing motivation for academic growth, faculty empowerment, improving
access to advanced services, avoiding procedures with questionable indications.
Sixteen themes for challenges included: low educational quality in some centers, lack of community based education,
weak professional ethics, low quality of research, lack of comprehensiveness, lack of futuristic approach in
developing fellowships, lack of workforce planning, ineffective evaluation system , ineffective centralized admission
system, unbalanced admission capacity, receiving fellowship degree to make extra income, performing ophthalmic
procedures not related to their fellowship fields , refuse to operate high risk ophthalmic procedures, unattractive
Tariffs, regional disparity of medical resources, shortage of advanced technological infrastructures.
Conclusion: Based on experts’ consensus, forward-looking planning is effective in order to maintain the
achievements, solve the challenges and improve these courses in line with the desired perspective