Abstract:
زمینه و هدف
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی تاب آوری ویژه مادران دارای فرزند با اختلال فلج مغزی انجام شد.
روش
پژوهش به روش کیفی از نوع تحلیل کیفی متن صورت گرفت. جامعه پژوهشی شامل کتاب ها و مقالات تخصصی فارسی و انگلیسی در دسترس در حوزه آموزش تاب آوری، مدل ها و الگوهای تاب آوری در 20 سال اخیر، متخصصان تاب آوری و مادران دارای فرزند با اختلال فلج مغزی بود. انتخاب از میان منابع کتابخانه ای شامل تمامی منابع مرتبط بود، انتخاب از میان متخصصان به روش گلوله برفی و انتخاب از میان مادران به روش در دسترس صورت گرفت. در نهایت، 12 متخصص و 8 مادر در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون از نوع شبکه مضامین استفاده شد. اعتبارسنجی مضامین با روش های نظر ممیز بیرونی و محاسبه شاخص CVR صورت گرفت.
یافته ها
نشان داد که ضرورت های آموزشی مادران در 6 محور قالب بندی می شود. این 6 محور شامل: 1. ضرورت آشنایی مادران با مفهوم تاب آوری، عوامل موثر بر آن و ویژگی های افراد تاب آور، 2. آشنایی با عوامل حمایتی درونی و بیرونی در ارتقاء تاب آوری، 3. نقش افکار منفی و تحریف های شناختی و راهکارهای مقابله با آنها در تاب آوری، 4. لزوم به کارگیری راهبردهای تنظیم هیجان کارامد در مواجهه با مشکلات، 5. نقش معنویت در تاب آوری و معنایابی در رنج و 6. آشنایی مادران با فرایند هدف گذاری و نقش آن در تاب آوری می باشد. برای این 6 محور، 12 جلسه آموزشی تعریف شد.
Background and Aim
The aim of this study was to compilation and validation of educational program for mothers with children with cerebral palsy disorder.
Method
The research method was qualitative textual analysis. The research population consisted of three sections: Persian and English specialized books and articles (recent 20 years) in the field of resilience education, resilience models and models, resilience specialists and mothers with cerebral palsy children. Selection from library resources included all resources related to resilience training to specific groups, and selection from specialists was done by snowball method and selection from mothers was done by available method. Finally, 12 specialists and 8 mothers participated in a semi-structured interview. In order to analyze the data, the content analysis method of the theme network was used.
Results
Data analysis showed that mothers' educational needs are formatted in six axes. These six axes include: 1. The need for mothers to be familiar with the concept of resilience, the factors affecting it and the characteristics of resilient people, 2. Familiarity with internal and external supportive factors in promoting resilience, 3. The role of negative thoughts and cognitive distortions and Strategies to deal with them in resilience, 4. The need to use effective emotion regulation strategies in the face of problems, 5. The role of spirituality in resilience and meaning in suffering, and 6. Familiarity of mothers with the goal setting process and its role in resilience. For these six axes, 12 training sessions are defined.