Abstract:
زمینه و هدف
پژوهش های دهه های اخیر، تمرین های ورزشی را در بهبود کارکردهای اجرایی موثر دانسته اند. از این رو، هدف از این مطالعه بررسی نقش تمرین های تناسب اندام و هوازی در فرایند حل مسیله کودکان نارساخوان و حساب نارسا است.
مواد و روش ها
با استفاده از روش پژوهش مرور نظام دار و با واژه های کلیدی ورزش های هوازی، تناسب اندام، فعالیت بدنی، آمادگی جسمانی و اختلالات یادگیری در منابع اطلاعاتی گوگل اسکولار، اسپرینگر، ساینس دایرکت، الزویر، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در طی سال های 2010 تا 2020 تعداد 34 مقاله به دست آمد و در نهایت 10 مقاله گزارش شد.
یافته ها
براساس این یافته ها، فعالیت های ورزشی باعث تحریک رشد مغز، افزایش کارایی ادرا کی و در تمرکز کردن به کودکان کمک می کند و همچنین می تواند یادگیری و موفقیت را برای کودکان آسان تر کند و مداخله منظم تمرین های ورزشی اثر معنا داری بر یادگیری و کارکردهای اجرایی افراد داشت. با این حال، برای بررسی نقش تمرین های ورزشی، اندازه شدت کار، مدت و نوع ورزش بر کارکردهای اجرایی در بافت مغز کودکان به جستجوی علمی بیشتری نیاز هست.
نتیجه گیری
نقش تمرین های ورزشی تناسب اندام و هوازی برای افزایش کارکردهای اجرایی بااهمیت است و همچنین نقش این عوامل در پیشگیری و درمان احتمالی مشکلات یادگیری وابسته به کارکردهای اجرایی، باید مورد توجه قرار گیرد.
Background and Purpose:
Studies carried out in recent decades show that exercises have useful impact on improving executive functions. Therefore, this study aims to investigate the roles of fitness and aerobic exercises on problem-solving process of dyslexic and dyscalculia children.
Materials and methods
Using systematic review study and key terms including fitness and aerobic exercises, physical activity and learning disability in information sources such as Google scholar, Springer, science direct, Elsevier, scientific information database and Iran information and scientific document institute during 2010 and 2020, 34 papers were done and 10 were reported at last.
Results
According to these findings, exercise causes brain growth motivation, increase in perception function and helps children to concentrate. Moreover, it makes learning and success easier for children and its regular intervention has a significant impact on learning and executive function. However, to investigate exercise's role, work intensity, time and type of exercise on executive functions in children's brain tissues more scientific searching is needed.
Conclusion
It seems that, fitness and aerobic exercises roles on executive functions increase are important and considering the roles of these factors on preventing and possible treatment of executive function-related learning problems cannot be neglected.