Abstract:
هنر و ادبیات مدرن با بذل توجه به مضامین منفی و نامتعارف فلسفی که پیش از این نقش چندانی در زیباییشناسی کلاسیک برعهده نداشتند، مبانی زیباییشناسی نوین را متحول کرد. «مرگ» یکی از آن مؤلفههایی است که بر مبنای اندیشههای مکاتب اگزیستانسیالیسم و پساساختارگرایی به عنوان عنصر محوری ادبیات مدرن شناخته میشود. در رمان مدرن مرگ هم از منظر محتوایی و هم از نظر زبانشناختی و هنری در ساختار و بافت داستان نقش اساسی ایفا میکند و بسیاری از وجوه زیباییشناختی رمان حول محور آن میگردد. صادقی به عنوان یکی از نویسندگان پیشروی ایران در رمان ملکوت، مضمون «مرگ» را موضوع داستان خویش قرار داده و بسیاری از جنبههای ادبی اثرش را پیرامون این مفهوم به کار برده است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی میکوشیم وجوه زیباییشناسانۀ مرگ در رمان ملکوت را که به دیگر مؤلفههای زیباییشناسی مدرن گره میخورد مورد بررسی قرار دهیم. یافتههای پژوهش نشان میدهند که رابطۀ مرگ با دیگر مؤلفههای زیباییشناسی مدرن چون تناقض، غیاب، ابهام موجب اهمیت یافتن جنبههای تاریک هستی، سکوت و بیانناپذیری و امتناع اثر از پرداختن به زیباییشناسی متعارف شده است.
Modern art and literature transformed the foundations of modern aesthetics by paying attention to the negative and unconventional philosophical themes that had previously played little role in classical aesthetics. "Death" is one of the components that is recognized as a central element of modern literature based on the ideas of the schools of existentialism and post-structuralism. In the modern novel, death plays a fundamental role in the structure and texture of the story, both in terms of content and linguistics and art, and many of the aesthetic aspects of the novel revolve around it. Sadeghi, as one of the leading writers in Iran, in the novel "Malakout", has made the theme of "death" the subject of his story and has used many literary aspects of his work around this concept. In this research, using descriptive-analytical method, we try to examine the aesthetic aspects of death in the novel "Malakout" that are related to other components of modern aesthetics. Findings show that the relationship between death and other components of modern aesthetics such as contradiction, absence, ambiguity has made the dark aspects of existence, silence and inexpressibility and the refusal of the work to deal with conventional aesthetics important.