Abstract:
شهرها مهمترین بستر سکونتی انسان معاصر هستند از این روی تحولاتی که بر منظر شهری اثرگذار باشد، بر زندگی بخش عمدهای از افراد تأثیر میگذارد. متاورس بهعنوان رسانهای جدید قادر است از طریق ابزارهای واسط امکان حضور افراد در جهان مجازی سهبُعدی را فراهم آورد. از آن جهت که این فناوری امکانات ارتباطی بیبدیلی به دست خواهد داد که پیشتر برای انسان ممکن نبود، میتوان تصور نمود که ظهور این رسانه زمینهساز تحولاتی شگرف در تمام مناسبات انسانی جوامع ایجاد کند. با توجه به آنکه متاورس در پی بازسازی جهان است، یکی از جنبههایی که به نظر میرسد تحت تأثیر حضور آن متحول شود، منظر شهری بهعنوان ما حصل تعامل ادراکی انسان و شهر است. این پژوهش در پی پاسخ این پرسش است که «ظهور شهرهای مجازی که مابهازای شهرهای فیزیکی هستند، چه تأثیری بر ادراک این شهرها -یا به عبارت دقیقتر منظر شهری- خواهد گذاشت؟». به همین منظور این جستار با روشی کیفی و با اتکاء به دادههای کتابخانهای، ابتدا به تبیین مفهوم منظر از دیدگاه صاحبنظران و تشریح وجوه مختلف آن میپردازد، سپس با معرفی مبانی رسانه و رسانة متاورس، اثرگذاری این رسانه را بر منظر شهری تشریح مینماید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد رسانه بالذات بهعنوان یک واسطة مداخلهگر در پی ایجاد تصویری هدفمند از واقعیت در ذهن مخاطب است و متاورس بهعنوان ابزاری که جهان را بهطور سهبُعدی تناظر میبخشد توانایی خلق تصاویر باورپذیرتر از واقعیت را دارد که احتمال پذیرش آن توسط مخاطب را بیش از گذشته افزایش میدهد. از این روی این رسانه قادر است تصویری از شهر ارائه بدهد که بر انباشتهای ذهن مخاطب بیافزاید و در هنگام مواجهه با نمادهای شهری، ایجاد تداعی -از تجربیات در جهان بازسازیشدة مجازی- نماید. از آنجا که در این فرایند ادراک مخاطب متحول میگردد، بنابراین میتوان اذعان داشت که متاورس میتواند بر منظر شهری اثرگذار باشد.
Cities are the most important places wherein contemporary human beings settle. For this reason, the changes affecting the urban landscape can influence the lives of most people. As the new media, the Metaverse can enable people to be present in the 3D virtual world through mediums. Since this technology will provide unparalleled communicative amenities, which did not use to be available to humans, it is expected to pave the way for dramatic changes in all human relations in societies. Given that the Metaverse seeks to reconstruct the world, the urban landscape, which is a product of the perceptual interactions between humans and the city, seems to be influenced by its emergence. This study seeks to answer this question: “What effects will the emergence of virtual cities versus physical ones, have on the perceptions of these cities, or more precisely, the urban landscape?” For this purpose, this study employs a qualitative method and uses bibliographic data to explain the concept of landscape from the perspective of experts and describe its various aspects. This study also attempts to introduce the fundamentals of the media and explain its impact on the urban landscape. The findings of this study show that the media, as an intervening tool, seeks to create a purposeful image of reality in the minds of the audience, and the Metaverse, as a tool presenting the world in three dimensions, can create more believable images than reality. This increases the likelihood of its reception by the audience more than ever. Thus, this media can present an image of the city that adds to the accumulations of the schemata of the audience. Therefore, in their confrontation with urban symbols, the schemata represent an association driven from the experiences in a reconstructed virtual world. Since in this process, the perceptions of the audience change, it can be acknowledged that the Metaverse can affect the urban landscape.