Abstract:
ازآنجاکه پینتر در درد خفیف، حوادث و تعاملات شخصیّتها را در پسزمینهی باغ و طبیعت روایت میکند، این مقاله استدلال میکند که مجاورت انسان و طبیعت در این نمایشنامه معنادار بوده است و تحلیل آن به درک کلّی متن یاری میرساند. باتوجّه به نقش پررنگ شخصیّتپردازی در درد خفیف، پرسشِ محوری این مقاله مبتنی بر امکانهایی است که رابطهی انسان و طبیعت به پینتر در شخصیّتپردازی میدهد. بدین منظور، مبانی نقد زیستمحیطی با تمرکز بر نظرات بومفمنیسمیِ اِنِت کلودنی و همچنین مفاهیم «محتوای آشکار» و «محتوای پنهان» از زیگموند فروید بر متن اعمال میشود. ترکیب این دو خوانش بهمنظور تحلیل دغدغهها و پیچیدگیهای روانی شخصیّتِ مرد نمایشنامه صورت میگیرد، زیرا استدلال این مقاله بر این است که محتوای کلّی این اثر مربوط به فانتزی اوست. ازآنجاکه شخصیّت مرد در کشاکش مواجهه با حقیقت ناتوانی خود در اثر کهولت سن است، «محتوای آشکار»، یعنی آنچه در فضای باغ رخ میدهد، معانی نمادینی در خود دارد که «محتوای پنهان» آن اضطرابهای برآمدهاز ورود به دوران پیری است. بنابراین، مقالهی پیشرو معتقد است که همانند رؤیا یا فانتزی، محتوای نمایش نیازمند تعبیر است، تعبیری که از مقایسهی «محتوای آشکار» و «محتوای پنهان» حاصل میشود.
Since Pinter in A Slight Ache narrates the events and interactions of the characters in the background of garden and nature, this article argues that the juxtaposition of man and nature is significant and its analysis contributes to a better understanding of the play. Because characterization plays a major role in A Slight Ache, the main question of this article is based on the possibilities that the relationship between man and nature give to Pinter in characterization. To this end, the theories of ecocriticism, primarily Annette Kolodny’s ecofeminism, as well as the concepts of “manifest content” and “latent content” by Sigmund Freud are applied to the play. The combination of these two readings is done in order to analyze the concerns and psychological complexities of the male character of the play. The argument of this article is that the general content of this work is related to his fantasy. Since the male character of the play is in a struggle to face the reality of his disability due to old age, “manifest content”, i.e. what happens in the garden space, has symbolic meanings, the “latent content” of which is the anxiety that results from entering into the old age. Thus, the present article argues that, like a dream or fantasy, the content of the play needs to be interpreted, an interpretation that is derived from the comparison of “manifest content” and “latent content.”