Abstract:
هدف از این مقاله، بررسی نقش واسطه ای هوش هیجانی در رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس و عملکرد معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی بود. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش انجام آن، در زمره پژوهشهای پیمایشی بود. همچنین از لحاظ زمانی، مقطعی و یک تحقیق توصیفی بوده، که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در این مطالعه معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی (650 نفر) و با توجه به جدول مورگان، 242 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. گردآوری اطلاعات آماری از سه پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی معلمان (هرسی و گلداسمیت،1981)، هوش هیجانی (گلمن، 2001) و ساختار توانمندساز مدارس (هوی و سویتلند، 2001) استفاده شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط صاحب نظران تایید گردید است و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از جامعه آماری به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه به ترتیب 927/0، 791/0 و 750/0 تعیین گردید. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل مسیر برای آزمون فرضیات پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون در این مطالعه نشان داد که بین ساختار توانمندساز مدارس، هوش هیجانی و عملکرد معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است (01/0>P). عملکرد شغلی معلمان زن و مرد در مدارس ابتدایی شهرستان ممسنی تفاوت معناداری دارند (05/0>P). همچنین، نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که هوش هیجانی در رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس و عملکرد معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی، نقش واسطه ای دارد (01/0>P). هرچقدر آموزش و پرورش در توسعه توانمندسازی مدارس در حوزه های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری بیشتر باشد، معلمان قدرت بیشتری در کنترل و درک احساسات خود و دیگران (هوش هیجانی) خواهند داشت و در نتیجه با رضایت خاظر و آرامش بالاتری اقدام به انجام وظایف خواهند نمود و در نتیجه عملکرد شغلی آنها بهبود می یابد.
The aim of this study was to Study The Mediating Role of Emotional Intelligence in The Relationship Between School Empowerment Structure and Performance of Primary Teachers in Mamasani City. The present study was applied in terms of purpose and in terms of method, it was among the survey or field researches. It was also cross-sectional and a descriptive study, which used the correlation method. The statistical population in this study was Mamasani primary school teachers (650 people) and according to Morgan table, 242 people were considered as a sample. The sampling method was stratified random. Statistical data were collected using three standard questionnaires of teachers' job performance (Hershey and Goldsmith, 1981), emotional intelligence (Gelman, 2001) and school empowerment structure (Hui and Sweetland, 2001). The content validity of all three questionnaires was confirmed by experts and its reliability was determined after a test run among 30 members of the statistical population by calculating Cronbach's alpha for the three questionnaires, respectively 0.927, 0.791 and 0.750. Pearson correlation coefficient test, independent t-test and path analysis were used to test the research hypotheses. The results of Pearson correlation test in this study showed that there was a positive and significant relationship between school empowerment structure, emotional intelligence and teachers' performance. Job performance of male and female teachers in primary schools in Mamasani city are significantly different. Also, the results of path analysis test showed that emotional intelligence has a mediating role in the relationship between the empowering structure of schools and the performance of primary teachers in Mamasani city. The more education in the development of school empowerment in various areas of software and hardware, the more teachers will have the power to control and understand their own and others' emotions (emotional intelligence), and as a result, perform tasks with higher satisfaction and calmness. Will and as a result their job performance will improve.
Machine summary:
شاخص های برازش مدل نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس و عملکرد معلمان ابتدایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول ٦ مشاهده میشود، شاخص کای اسکوئر بهنجار (CMIN/df) برابر با ٢/٦٧ است که مقادیر زیر ٣ مقادیر مناسبی برای برازش مدل میباشند و شاخص نیکویی برازش (GFI) معادل ٠/٩١٢ هست .
(), the role of the empowering structure of schools and the psychological climate of the work environment in teachers' career optimism, New Strategies of Teacher Education.
(), the relationship between the empowering structure of schools with teachers' job satisfaction and the effectiveness of elementary schools in Qarchak city, career and organizational counseling.
investigating the effect of emotional intelligence on the job performance of elementary school teachers in Marivan city, 10th International Conference on Psychology and Social Sciences.
Collecting statistical information from three standard questionnaires of teachers' job performance (Hersey and Goldsmith, 1981), emotional intelligence (Golman, 2001) and empowering structure of schools (Hoy and Sweetland, 2001) were used.
The results of Pearson's correlation test in this study showed that there is a positive and significant relationship between the empowering structure of schools, emotional intelligence and teachers' performance (P>0.
Also, the results of the path analysis test showed that emotional intelligence plays a mediating role in the relationship between the empowering structure of schools and the performance of elementary teachers in Mamsani city (P>0.
Keywords: emotional intelligence, empowering structure of schools, teachers' performance 1 Department of Educational Sciences, Noorabad Mamasani Branch, Islamic Azad University, Noorabad Mamasani, Iran.