Abstract:
مقدمه: اختلال وسواس فکری- عملی با مشکلات فراوانی بهویژه در زمینه کاهش خودشفقتورزی و عزتنفس همراه است. در نتیجه، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر خودشفقتورزی و عزتنفس مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی انجام شد.روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی منطقه یک شهر تهران در فصل پاییز سال ۱۳۹۹بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعهکشی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر قرار گرفت و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با مقیاس خودشفقتورزی نف و مقیاس عزتنفس روزنبرگ جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.یافتههای پژوهش: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و گواه از نظر جنسیت، سن و سطح تحصیلات تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P>). همچنین، گروههای آزمایش و گواه از نظر هر دو متغیر خودشفقتورزی و عزتنفس تفاوت معنیداری داشتند (001/0P<). به عبارت دیگر، آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر باعث افزایش خودشفقتورزی و عزتنفس مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی شد (001/0P<).نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر افزایش خودشفقتورزی و عزتنفس مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی بود. بنابراین، متخصصان و درمانگران میتوانند از روش مذکور برای بهبود متغیرهای روانشناختی بهویژه خودشفقتورزی و عزتنفس استفاده نمایند.
Introduction: Obsessive-compulsive disorder is associated with many problems, especially in the field of reducing self-compassion and self-esteem. As a result, this research was conducted with the aim of determining the effectiveness of positive mindfulness training on self-compassion and self-esteem of patients with obsessive-compulsive disorder.Method: Present research was semi-experimental with a pretest and posttest design with a control group. The research population was patients with obsessive-compulsive disorder referring to the counseling centers and psychological services of district 1 of Tehran city in the winter season of 2021 year. The research sample was 40 people who after reviewing the inclusion criteria to study were selected by available sampling method and replaced by random method with the help of lottery into two groups (each group 20 people). The experimental group underwent 10 sessions of 90 minutes of positive mindfulness and the control group was placed on the waiting list for training. Data were collected with the Neff self-compassion scale and Rosenberg self-esteem scale and were analyzed by multivariate analysis of covariance method in SPSS version 19 software.Results: The findings showed that there was no significant difference between the experimental and control groups in terms of gender, age and education level (P>0.05). Also, the experimental and control groups had significant differences in terms of both variables of self-compassion and self-esteem (PConclusion: The results indicated the effectiveness of positive mindfulness training on increasing self-compassion and self-esteem of patients with obsessive-compulsive disorder. Therefore, specialists and therapists can use the mentioned method to improve psychological variables, especially self-compassion and self-esteem.