Abstract:
ابنتیمیه به استدلال عقلی علامهحلی بر امامت امامعلی(ع) که با استفاده از لزوم عصمت امام ارائه داده، نقدهایی وارد کرده است. وی ضمن این که به طور کلی انتصاب الهی امام را پذیرا نیست به دنبال آن بحث عصمت امام را نیز رد کرده و قبول ندارد. در واقع، اشکالاتی که ابنتیمیه بر عدم لزوم عصمت در امام گرفته، به انکار اصل مسأله امامت به معنایی که مورد نظر شیعه است بازگشت میکند؛ چرا که با پذیرش امامت به معنای مورد نظر شیعه، گریزی از پذیرش عصمت و به دنبال آن امامت امامعلی(ع) وجود ندارد. این مقاله به روش توصیفیتحلیلی نگارش یافته و در صدد بیان مساله استحکام و قوت استدلال علامه حلی بر امامت امام علی(ع) است و در واقع به این پرسش پاسخ میدهد که آیا اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی(ع) وارد است؟ با تامل در اشکالات ابنتیمیه به استدلال عقلی علامهحلی بر امامت امامعلی(ع)، معلوم میشود نظرات او مردود است که تثبیت استدلال علامه و در نتیجه اثبات امامت امامعلی(ع) و به تبع آن سایر امامان شیعه را در پی دارد.
Ibn Taymiyyah has criticized Allama Hali's rational argument about the Imamate of Imam Ali which he presented using the necessity of Imam's infallibility. In addition to not accepting the divine appointment of the imam in general, he also rejects and does not accept the argument of the infallibility of the imam. In fact, the problems that Ibn Taymiyyah took on the necessity of infallibility in the imam, return to the denial of the principle of Imamate in the sense intended by the Shiites, Because by accepting imamate in the intended sense of Shia, there is no escaping the acceptance of infallibility and following that the imamate of Imam Ali. This article is written in a descriptive-analytical way and aims to express the strength and power of Allameh Hali's argument on the Imamate of Imam Ali And in fact, it answers the question whether Ibn Taymiyyah's problems with the first rational argument of Allameh Hali on proving the Imamate of Imam Ali are included? Reflecting on Ibn Taymiyyah's problems to fhe Allamah Hali's rational argument on the Imamate of Imam Ali, it turns out that her opinions are rejected. As a result of Allameh's argument, the consolidation and imamate of Imam Ali and, accordingly, other Shia imams are proved.