Abstract:
مقدمه و هدف
مشارکت والدین به طور مثبت با درگیری رفتاری و شناختی مرتبط است که به نوبه خود به شایستگی و پیشرفت تحصیلی کودکان دارای ناتوانیهای هوشی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بر مشارکت مادران دانش آموزان با ناتوانی هوشی و رشدی انجام شد.
روش
این پژوهش از نظر شیوه ی جمع آوری دادهها از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه مادران دارای فرزند با ناتوانی هوشی و رشدی بود. از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری دردسترس وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل 15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشارکت والدین آنه کارگان (2002) بود. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند و افراد گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای دریافت نکردند. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و با نرم افزار SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که مداخله ی مورد نظر بر مشارکت مادران با ناتوانی هوشی و رشدی تاثیر مثبت و معنادار داشت (05/0=α).
نتیجه گیری
بنابراین، نتایج پژوهش تاکید کرد که آموزش مدیریت والدین میتواند یک مداخله ی مناسب برای افزایش مشارکت مادران با ناتوانی هوشی و رشدی باشد.
Introduction and purpose
Parental involvement is positively related to behavioral and cognitive involvement, which in turn has an impact on the competence and academic progress of children with intellectual disabilities. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of the parent management training program on the participation of mothers of students with intellectual and developmental disabilities.
Method
This research was quasi-experimental in terms of data collection method. The statistical population included all mothers with children with intellectual and developmental disabilities. Among them, 30 people were included in the study using the available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups (each group contains 15 people). The research tool included Anekargan's parent participation questionnaire (2002). The experimental group received parent management training for 10 90-minute sessions, and the control group did not receive any intervention. The research data was analyzed by univariate analysis of covariance and SPSS26 software.
Findings
The results showed that the intended intervention had a positive and significant effect on the participation of mothers with intellectual and developmental disabilities (α=0.05).
Conclusion
Therefore, the research results emphasized that parent management training can be a suitable intervention to increase the participation of mothers with intellectual and developmental disabilities.