Abstract:
مقدمه و هدف
حمایت اجتماعی دانش آموز حمایت اجتماعی است که کودکان و نوجوانان از والدین، معلمان، همکلاسیها و دوستان نزدیک دریافت میکنند. در این پژوهش به بررسی ساختار عاملی مقیاس حمایت اجتماعی دانش آموزی بر روی دانش آموزان پایه دهم شهر شیراز پرداخته شده است.
روش
شرکت کنندگان در پژوهش 200 دانش آموز (146 دختر و 54 پسر) بودند که به روش نمونهگیری در دسترس از دانش آموزان پایه دهم شهر شیراز انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس حمایت اجتماعی دانش آموز (SSSS) نولتن (1994) را پس از ترجمه آن به فارسی و اطمینان از کفایت نسخه فارسی تکمیل کردند.
یافته ها
نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل عاملی مقیاس حمایت اجتماعی دانش آموز مورد تایید است. ضریب آلفای کرونباخ (39) برای کل شاخص رضایت بخش بود و 4 مقیاس استخراج شد.
نتیجه گیری
بر اساس پایایی و روایی به دست آمده از مقیاس حمایت اجتماعی دانش آموز، میتوان از این ابزار برای ارزیابی حمایت اجتماعی دانش آموزان از والدین، معلمان، همکلاسیها و دوستان نزدیک دانش آموزان استفاده کرد.
Background and Purpose
Student social support is the social support that children and adolescents receive from parents, teachers, classmates, and close friends. In this research, the factor structure of the student social support scale has been investigated on the 10th grade students of Shiraz city.
Methods
The participants in the research were 200 students (146 girls and 54 boys) who were selected from the 10th grade students of Shiraz city by available sampling method. Participants completed Knowlton's (1994) Student Social Support Scale (SSSS) after translating it into Persian and ensuring the adequacy of the Persian version.
Results
The results of the confirmatory factor analysis showed that the factor model of the student social support scale is approved. Cronbach's alpha coefficient (39) was satisfactory for the whole index and 4 scales were extracted..
Conclusion
Based on the reliability and validity obtained from the student social support scale, this tool can be used to evaluate students' social support from their parents, teachers, classmates, and close friends