Abstract:
پژوهش حاضر میزان کاربرد استعارههای مفهومی توسط مجریان برنامههای ورزشی سیما را بررسی کرده است. به این منظور، 18 برنامة ورزشی در شش ماه آخر سال 1400، به صورت تصادفی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. این برنامهها شامل برنامة ورزش و مردم شبکة یک سیما، برنامة فوتبال برتر شبکة سه سیما، برنامة شبهای فوتبالی، برنامة کادر فنی، برنامة 2020، برنامة بازم مثل همیشه و برنامة کوهگشت از شبکة ورزش بود که با توجه به روش و فرایند تشخیص استعارة گروه پراگلجاز (2007) تعداد 226 استعارة مفهومی در آنها شناخته شد. نتایج به دستآمده نشان داد که مجریان، برای مفهومسازی ورزش، به ترتیب از استعارههای مرتبط با نبرد (63/33درصد)، استعارههای مرتبط با ابزار مکانیکی (24/21درصد)، استعارههای مرتبط با طبیعت (26/17درصد) و استعارههای مرتبط با سیاست (95/11درصد) استفاده کردهاند؛ همچنین مجریان برنامههای ورزشی سیما، با کاربرد استعارههای مفهومی سعی دارند تا مفاهیم را بهتر و شیواتر به مخاطب خود ارائه دهند.
The current research has investigated the use of conceptual metaphors by the presenters of sports programs on Iranian TV.For this purpose, 18 sports programs aired in the second half of 1400 were randomly selected and analyzed. These programs included ‘Sports and People’ on Channe l ‘Top Footbal’l on Channel III, Football Nights, Technical Staff, 2020. ‘Like Always’ and Koohghasht program from Sports Channel, according to the method and metaphor recognition process of Praglajaz group (2007), 226 conceptual metaphors were recognized in them. The obtained results showed that the presenters used metaphors related to battle (33.63 percent), metaphors related to mechanical tools (21.24 percent), metaphors related to nature (17.26 percent), and metaphors related to politics (11.95 percent) to conceptualize sports. Also, the presenters of Sima's sports programs try to present the concepts to their audience better and more eloquently by using conceptual metaphors.