Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی سنجش حباب قیمتی سهام با رویکرد رفتاری است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری را دو گروه تشکیل میدهند بدین صورت که جهت تعیین عوامل مرتبط با مدل، گروه اول 10 نفر از خبرگان بازار سرمایه و گروه دوم شرکتهای فعال پذیرفتهشده در بورس هستند که برای آزمون مدل مورداستفاده قرار گرفتهاند. برای اولویتبندی عوامل رفتاری شناسایی شده از ANP استفاده شده است. محاسبات انجامشده برای تعیین اولویت معیارهای اصلی نشان میدهد عدم تجانس سرمایهگذاران با وزن نرمال 128/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. رفتار سفتهبازی، رفتار تودهوار و حسابداری ذهنی به ترتیب در جایگاه دوم الی چهارم قرار دارند. همچنین نتایج بخش دوم نشان میدهد باتوجهبه اینکه جامعه آماری پژوهش را کلیه شرکتهای فعال در بورس در فاصله زمانی 1392 الی 1399 تشکیل میدهند، بر اساس حذف سیستماتیک تعداد 143 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها از نرمافزار Eviews و رگرسیون لجستیک استفاده شده است. عوامل رفتاری شناسایی شده شامل رفتار سفتهبازی، بیثباتی رفتاری، عدم تجانس سرمایهگذار و انتظارات بازار است. نتایج نشان میدهد بیثباتی رفتاری، عدم تجانس، انتظارات بازار و همچنین رفتار سفتهبازی بر بروز حباب قیمتی سهام تأثیر مثبت دارد؛ لذا میتوان اظهار داشت عوامل رفتاری میتواند در شکلگیری حباب قیمتی سهام تأثیر مثبت داشته باشد؛ بنابراین الگوی شناسایی شده از دید رفتاری کارایی لازم را دارد.
The main goal of the current research is to provide a model for measuring the stock price bubble with a behavioral approach. The present research method is a descriptive survey. The statistical population consists of two groups, in order to determine the factors related to the model, the first group consists of 10 capital market experts, and the second group consists of active companies admitted to the stock exchange, which were used for the model test. ANP has been used to prioritize the identified behavioral factors. The calculations performed to determine the priority of the main criteria show that the heterogeneity of investors with a normal weight of 0.128 has the highest priority. Speculative behavior, mass behavior and mental accounting are in the second to fourth place, respectively. Also, the results of the second part show that considering that the statistical population of the research consists of all the companies active in the stock market between 2012 and 2019, 143 companies were selected as a sample based on systematic elimination. Eviews software and logistic regression were used to test the hypotheses. The identified behavioral factors include speculative behavior, behavioral volatility, investor heterogeneity and market expectations. The results show that behavioral instability, heterogeneity, market expectations, as well as speculative behavior have a positive effect on the occurrence of stock price bubbles; Therefore, it can be stated that behavioral factors can have a positive effect on the formation of the stock price bubble; Therefore, the identified pattern has the necessary efficiency from the behavioral point of view.