Abstract:
در پژوهش حاضر تاثیر تقویت دادههای بصری به عنوان روش آموزشی در ارتقاء سطح درک مطلب انگلیسی بین دانشآموزان ناشنوای سال اول دبیرستان بررسی میشود. در ابتدا ده دانشآموز در مقطع اول دبیرستان از مدرسه نظام مافی- مخصوص ناشنوایان و کم شنوایان- بهطور غیر تصادفی (به دلیل تعداد کم) انتخاب میشوند. در این تحقیق گروه شاهد وجود ندارد و همه دانشآموزان پس از اتمام جلسات تدریس، پسآزمون دریافت میکنند. برای انجام این تحقیق چهار متن از کتاب انگلیسی سال اول دبیرستان که میزان دشواری و قابلیت فهم آنها به کمک نرم افزار «تحلیلگر متن» سنجیده شده بود، انتخاب شده است. دو درس با عکسهای رنگی مربوط به مفهوم درسها غنی و کلمات جدید موجود در متن نیز به کمک علائم چاپی متنوع (از قبیل رنگیکردن، تغییر در اندازه فونت، پر رنگ کردن حروف، متمایز کردن با رنگ دیگر، ایتالیک کردن حروف و ایجاد فاصله بیشتر بین خطوط) تغییر داده شده است. از آنجایی که ناشنوایان عمدتا برای درک بهتر مطالب بر حس بینایی خود تکیه دارند، این تغییرات به منظور جلب توجه دانشآموزان صورت میگیرد. دو درس دیگر بدون تغییر تدریس میشود. پس از اتمام تدریس چهار متن، دو پسآزمون جداگانه از دروس غنی شده و غنی نشده از دانشآموزان به عمل میآید. دادههای جمعآوری شده بهکمک آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و محاسبه میشود. بدین منظور از آزمون «ویل کاکسن» استفاده شده است. در پایان، نتیجه تحلیلهای آماری نشان میدهد که نمرات آزمون مربوط به درسهای تقویت شده با ابزار بصری به مراتب بالاتر است و دانشآموزان عملکرد بهتری نسبت به دو درس تقویت نشده دارند. به بیان دقیقتر، بر اساس سطح معناداری، تفاوت کاربرد متن تقویت شده و تقویت نشده کاملا معنادار است (p= 0. 002<0. 05). بنابر این، به کارگیری متن غنیشده درکتب درسی میتواند تاثیر بسزایی در درک مطلب دانشآموزان ناشنوا داشته باشد.
This study set out to investigate whether Visual Input Enhancement (VIE) as a pedagogical intervention increases the comprehensibility of reading text of students’ course book. To accomplish this study 10 female deaf students in first grade of Nezam Mafi High School, special for deaf and hard of hearing impairments, were chosen nonrandomly due to their few numbers. The materials exploited during treatment sessions were four reading texts from students’ course book. After considering difficulty and readability of the texts through software named “Text Analyzer”, two out of four texts were enhanced via supportive colored pictures. Also new vocabularies were manipulated through typographical cues such as boldfacing, italicizing, and highlighting. After teaching period, two reliable and validated post-tests were administered, one test for the two enhanced texts and the other one based on the two unenhanced reading texts. The collected and analyzed data via “Wilcoxon Signed Ranks Test” revealed that the differences between the two posttests was significant enough (p= 0.002<0.05) to reject the null hypothesis and it is proved that using Visual Input Enhancement in English reading texts for deaf students has a significant effect on their reading comprehension.
Machine summary:
با توجه به تفاوتهاي موجود در يادگيري بين افراد شنوا و ناشنوا که منجر به درک پايين تر ناشنوايان ميشود و از آنجايي که کتابهاي دانش آموزان شنوا بدون هيچ گونه تغيير و يا اصلاح براي ناشنوايان هم تدريس ميشود، تدوين مواد آموزشي مکمل که با تصاوير و امکانات چاپي متنوع تقويت شده باشد، ضروري به نظر ميرسد و ميتواند ابزار مفيد و 1- Howatt, A.
تاکنون در ايران پژوهش قابل ملاحظه اي که بيانکننده تفاوتهاي ادراکي در آموزش زبان انگليسي در ناشنوايان باشد انجام نشده است ، همچنين با در نظر گرفتن اين مسئله که کتابهاي مورد استفاده براي دانش آموزان ناشنوا همان کتبي است که در مدارس عادي تدريس ميشود، لذا توجه به اين موضوع و تلاش براي بهبود وضعيت تدريس و کتب موجود، ضروري است .
در اين پژوهش سعي بر آن است تا به اين مسئله پاسخ داده شود که آيا تقويت دادههاي بصري به عنوان شيوه آموزشي، توجه دانش آموزان را جلب خواهد کرد؟ و آيا در بهبود درک مطلب انگليسي دانش - آموزان ناشنوا موثر خواهد بود؟ ٢- پيشينه مطالعات مطالعات زيادي در مورد تاثير تقويت داده جهت افزايش جلب توجه زبانآموزان به ساختارهاي زبان مقصد انجام شده که نتايج متفاوتي دربرداشته است (آلانن ١، ١٩٩٥؛ چو٢، ٢٠١٠؛ شوک ٣، ١٩٩٤؛ ويليامز، 4 ١٩٩٩؛ برنت ٥ و همکارانش ، ٢٠٠٧؛ بوچنر، ٢٠٠٩ و غيره).
به منظور انجام اين پژوهش دو پس آزمون براي اندازهگيري تاثير تقويت دادههاي بصري بر روي درک مطلب دانش آموزان ناشنوا به کار گرفته شد.
Input Enhancement and Rule Representation in Second Language Acquisition.
“The Effects of Textual Enhancement and Topic Familiarity on Korean EFL Students Reading Comprehension and Learning of Passive Voice”.