Abstract:
در این پژوهش تلاش بر این است تا با توجه به رویکرد نشانهشناسی از دیدگاه رولان بارت، رمزگانها و نشانههای موجود در فیلم جامهدران بررسی شود. مضامین عمده روش نشانهشناسی در قالب رمزگانهای معرفیشده از سوی بارت شامل رمزگانهای اجتماعی، فنی، ایدئولوژیک، هرمنوتیک و زیباییشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در 17 سکانس منتخب فیلم، بیشترین میزان استفاده از نظام رمزگان مربوط به رمزگان فنی و کمترین آن مربوط به رمزگان هرمنوتیک است. همچنین آمار بهدستآمده درصد استفاده از نظام رمزگان سینمایی در17سکانس منتخب فیلم را به گونه زیر نمایش میدهد. رمزگان فنی 94 درصد، رمزگان زیباییشناختی 64 درصد، رمزگان اجتماعی 58 درصد، رمزگان ایدئولوژیک 58 درصد و رمزگان هرمنوتیک 35 درصد از کل آمار را به خود اختصاص دادهاند. تفاوت میان درصدهایهای بهدستآمده نشاندهنده این است که برخی رمزگانها در سطح فیلم بیشتر و برخی کمتر استفاده شده است و این تفاوت به نوع ژانر فیلم نیز بستگی دارد.
In this study, the researchers aimed to analyze a movie named "Jame Daran" based on "Ronald Barthes" semiotics. The aim of the study is to unveil the codes and signs present in this film through the semiotic viewpoint, which is one of the approaches of analyzing a text. This study is established upon the fact that signs cannot be scrutinized outside their territories, since any sign bears a different function in a certain context. Then, major semiotic themes proposed by Barthes including social, technical, ideological, hermenutic, and aesthetic signs are introduced. The methodology being employed in this study was descriptive- analytic. The results showed that, in 17 selected scenes, the highest and lowest usage of signs is allocated to the technical and hermenutic, respectively. The statistics showed that in these scenes 98% technical, 64% cognitive aesthetic, 58% social, 58% ideological, and35% hermenutic signs have been used. The difference among the percieved percentages revealed that some signs are used more and some less, and such a difference is due to the genre of the film.
Machine summary:
نشانه شناسي فيلم «جامه دران» بر اساس ديدگاه رولان بارت 1 غزاله اسکندري 2 ستاره مجيدي چکيده در اين پژوهش تلاش بر اين است تا با توجه به رويکرد نشانه شناسي از ديدگاه رولان بارت، رمزگانها و نشانه هاي موجود در فيلم جامه دران بررسي شود.
تحليل نشانه شناسي هرگز به نگاه کارگردان نمي پردازد، بلکه به فيلم ، فارغ از صاحب يک اثر به عنوان نظام معنايي مستقل جا گرفته در فرهنگ با پيشينه تاريخي، اجتماعي و سياسي نگاه ميکند.
در اين پژوهش به نشانه هاي موجود در فيلم توجه خاصي شده است ، اولين شمايل پادشاه عقرب در فيلم است ، او به پادشاه در دوره« protodynastic »در مصر اشاره دارد و بعد از آن پادشاه عقرب نمادي از تاريکي است .
استفاده از رمزگان هرمنوتيکي که از نوع نگاه و لحن صحبت راوي برداشت مي شود، ذهن بيننده را درگير به خود ميکند که در آينده قرار است چه اتفاقي بيافتد؟ هم نشيني نشانه هاي حرکتي و تصويري و گفتاري در اين سکانس مشهود است .
نوع ديالوگ به کار رفته در اين سکانس که از نشانه هاي گفتاري سينما است حاکي از نوعي رمزگان هرمنوتيکي است .
استفاده از آجرهاي کوچک براي ديوار و وجود نرده هاي چوبي از نشانه ها و رمزگانهاي زيباييشناختي است که در اين صحنه به آن توجه شده است که بازهم به فرهنگ اصيل ايراني بازميگردد.
بنابر اين فرضيه اول با عنوان بهرهگيري از يک سري نشانه هاي رمزگاني معرفي شده از سوي بارت مي توان به قدرت جنسيتي در فيلم «جامه دران» پي برد، با استناد به نمونه ها و آمار موجود در مقاله مورد تائيد قرار ميگيرد.