Abstract:
هدف از پژوهش حاضر دیدگاه فلسفی در مورد ارزشیابی تحصیلی می باشد. این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد؛ که با هدف دیدگاه فلسفی در مورد ارزشیابی تحصیلی صورت گرفته است؛ پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- کتابخانه ای می باشد. بدین ترتیب که به منظور جمع آوری پیشینه و مبانی نظری پژوهش، شامل دیدگاه های فلسفی و ارزشیابی تحصیلی از روش کتابخانه ای با مراجعه به کتاب ها، پایان نامه ها، نشریات و کتابخانه های دانشگاه و مراکز اطلاع رسانی و جستجو در پایگاه های اطلاع رسانی علمی Emerald, Elsevier ,Irandoc و موتورهای جستجوگر ،Google ,Wikipedia جهت دستیابی به آخرین دستاوردهای مطالعات و پژوهش های انجام شده و تکمیل ادبیات تحقیق و بررسی مباحث نظری مرتبط با موضوع استفاده شد. و در جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای شامل (کتب، مقالات، اسناد و مدارک دیگر) استفاده شده است. طبق نتایج به دست آمده در انتخاب روش های آموزش و ارزشیابی نباید به اصول یادگیری در نظریه خاصی تاکید نمود. زیرا نظریه های یادگیری هر کدام دارای مزایایی هستند. ترکیب این مزیت ها می تواند امکان استفاده از اصول یادگیری متعدد و روش های تدریس و ارزشیابی متناسب با آن اصول را برای برنامه ریزی معلم فراهم سازد. امروز برنامه ریزان درسی با رویکردهای متعدد یادگیری روبرو هستند و بر مبنای نظریه های یادگیری مورد قبول خود تصمیم گیری می کنند. همه ی عناصر یک برنامه ی درسی شامل هدف، محتوا، سازماندهی محتوا، تجربیات یادگیری استراتژی های یادگیری و سنجش و ارزشیابی از فرایند یاددهی- یارگیری از نظریه های یادگیری حاکم بر تصمیم گیری ها تاثیر می پذیرد.
Machine summary:
اما وقتی صحبت از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی میشود، همه نگاهها به عملکرد یادگیرندگان معطوف میشود در حالیکه یکی از کارکردهای مهم ارزشیابی، ارزیابی از برنامه آموزشی معلم و یا حتی برنامهریز آموزشی و درسی است .
همچنین بیگدلو و همکاران (1394) در تحقیقی« بررسی نحوه ارزشیابی در برنامه درسی تفکر و پژوهش سال ششم ابتدايی و مقايسه آن با ارزشیابی در برنامه فلسفه برای کودکان» نتایج نشان میدهد علیرغم آنکه مشابهتهایی بین دو برنامه از جهت ارزشیابی وجود دارد اما در زمینه کمی یا کیفی بودن، فرآیند محور یا هدف محور بودن، انواع روشها ارزشیابی، ابزار ارزشیابی و ارزشیابی کنندگان با یکدیگر تفاوت دارند.
کریمی زندی و همکاران(1395) در پژوهشی با عنوان « بررسی جایگاه نظام ارزشیابی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان» نشان داد که تغییرات نظام ارزشیابی کلاسی در جهت بهبود وضعیت یادگیری دانشآموزان پدیدهای است که امروزه در اکثر کشورهای جهان مشاهده میشود، سالهاست که کشور ما از نظام ارزشیابی سنتی استفاده میکند که در این زمینه کتابها و مقالات متعددی نگاشته شده است که اکثر قریب به اتفاق، ارزشیابی قدیم (سنتی) را نفی کرده و بر ارزشیابی جدید (توصیفی) تاکید کردهاند، لذا چند سالی است که نظام آموزش و پرورش کشور به سمت این نوع از ارزشیابی حرکت کرده است که نتایج آن سالها بعد مشخص خواهد شد.
به طور کلي در رويکرد نتيجه مدار فرآيند تعيين هدفها، انتخاب و سازماندهي محتوا و روشهاي آموزش و يادگيري و تعيين نظام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي همگي با توجه به نتيجه نهايي که همان رفتارهاي قابل مشاهده و اندازه گيري در دانش آموزان است صورت ميگيرد.