Abstract:
یکی از اهداف غایی معماری این است که محلی را به مکانی قابل بهرهبرداری و سکونت تبدیل کند، بدان معنا که ذات نهفته و بالقوه حاضر در عناصر محیط را عیان نماید؛ از این رو مطالعه مکان بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر نقطه آغار مفهوم پدیدهشناسی در شاخه علوم فلسفی است، اما هرگز در فلسفه محدود نشده و دامنه نفوذ خود را در علوم مختلف دیگر، از جمله معماری در برگرفته است. رویکرد پدیدهشناسی در مورد یک پدیده، تفکر در ماهیت درونی و آشکار سازی ذات آن است. کریستین نوربری شولتز به عنوان یکی از برجستهترین چهرههای پدیدهشناسی در مکان و معماری مسکونی تأثیر بسیار عمیقی در گسترش این گفتمان داشته است. در این پژوهش، با استفاده از ابزارهای گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و برداشتهای شخصی میدانی تلاش شده است تا مفاهیم و اصول مرتبط با مفهوم مکان و پدیدهشناسی مکان، بررسی و واژه خانه تحلیل شود. در این راستا ابتدا پدیدهشناسی فلسفی که مبدأ و تبلور مفهوم پدیدهشناسی در معماری است، بررسی و در کنار آن، تفحصی در آراء و نظریات کریستین نوربری شولتز در حوزه مفهوم پدیده مکان و پدیدهشناسی مکان شده است. سپس، مفهوم خانه، محل قرار و سکونت همراه با آرامش انسان مورد واکاوی قرار گرفته است و در ساختار خانه با شاخص مفهومی مکان از دیدگاه شولتز مطابقت داده شد و به عنوان نمونه موردی، یکی از خانههای ارزشمند تاریخی ایران (خانه بروجردیهای کاشان) مورد کنکاش قرار گرفت.
This research, using data collection tools through documentary studies and personal field perceptions, has tried to study and analyze the concepts and principles related to the concept of the place and the phenomenology of place, and to analyze the word house. In this regard, we have first examined the philosophical phenomenology that has been the origin and crystallization of the concept of the phenomenology in architecture. In addition, an examination of Schultz's views and theories in the field of the concept of the place phenomenon and the phenomenology of the place is given. Then, the concept of home, location and residence along with human peace is explored. The structure of the house was matched with the conceptual index of the place from Schultz's point of view and as a case study, one of the valuable historical houses of Iran (Boroujerdi House of Kashan) was studied and the results were recorded in the final part of the description.
Machine summary:
مفهوم خانه در نظريات پديده شناختي کريستين نوربري شولتز از مکان مسکوني (نمونه موردي : خانه تاريخي بروجردي هاي کاشان ) 1 محسن آبياتي 2 حسن علي پورمند چکيده يکي از اهداف غايي معماري اين است که محلي را به مکاني قابل بهره برداري و سکونت تبديل کند، بدان معنا که ذات نهفته و بالقوه حاضر در عناصر محيط را عيان نمايد؛ از اين رو مطالعه مکان بسيار حائز اهميت است .
در اين پژوهش ، با استفاده از ابزارهاي گردآوري اطلاعات از طريق مطالعات اسنادي و برداشت هاي شخصي ميداني تلاش شده است تا مفاهيم و اصول مرتبط با مفهوم مکان و پديده شناسي مکان ، بررسي و واژه خانه تحليل شود.
٥- ١- بررسي ديدگاه شولتز در خانه بروجردي هاي کاشان کريسين نوربري شولتز، تأکيد بر پديده شناسي محيطي را با توجه به طبيعت و عوامل مؤثر آن در پيوند با انسان و زندگي انساني مورد ارزيابي قرار مي دهد؛ بنابر اين بايد به بررسي دقيق تمامي ابعاد ساختاري خانه پرداخت و مؤلفه هايي را حاصل نمود تا به شاخص هايي از روح مکان سکونت و عوامل پيراموني آن دست يافت .
)به تصویرصفحه رجوع شود) تصوير ٣- بهره مندي از نور و هوا با توجه به ساختار معماري پنج دري ( زردرنگ ) و نورگيرهايي با شيشه رنگي (قرمزرنگ )، خانه تاريخي بروجردي ها، نگارندگان نمادهاي زيبايي شناسي و هنري ، نقاشي هايي که زير نظر دو هنرمند بزرگ و نامدار نقاشي ايران در دوران قاجار (مرحوم ميرزا ابوالحسن غفاري کاشان و برادرزاده اش مرحوم ميرزا محمدخان غفاري کاشاني ملقب به کمال الملک ) ترسيم و طرح هاي گچ بري خانه نيز با نظارت اين دو استاد به انجام رسيده است .