Abstract:
استفاده از روشهای آموزشی فعال و یادگیرندهمحور در بهبود عواملی همچون راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزش یادگیری مؤثر است که رابطۀ مستقیمی با عملکرد یادگیری فراگیران دارد. این مقاله، با هدف بررسی تأثیر تدریس به شیوۀ کلاس معکوس بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مؤلفههای انگیزش یادگیری درس روش تحقیق میان کارکنان مرکز تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش آجا انجام شد. روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با کنترل، که در آن 30 نفر از کارکنان مرکز تحقیقاتی ارتش آجا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ،1991) و انگیزش یادگیری (SMTLS، 2005) بود. دادهها در نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشاندهندۀ آن بود که آموزش کلاس معکوس موجب افزایش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، انگیزش یادگیری و مؤلفههای آنها در گروه آزمایش شده است. به عبارت دیگر، بین میزان نمرات راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، انگیزش یادگیری و مؤلفههای آنها در پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). با توجه به این یافتهها گفته میشود، استادان از روش کلاس معکوس برای افزایش انگیزش یادگیری و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان و فراگیران در فرایند یاددهی- یادگیری استفاده میکنند.
The use of active and learner-oriented teaching methods can be effective in improving factors such as self-regulatory learning strategies and learning motivation components that are directly related to learners' learning performance. The aim of this study was to investigate the effect of flipped classroom teaching on the self-regulatory learning strategies and learning motivation components research methods among the staff of the research center and the Army self-sufficiency Jihad. Quasi-experimental research method with pre-test-post-test design with control was used, in which 30 staff members of the Army Research Center were selected by available sampling method, and randomly assigned to experimental and control groups (15 staff members in each group). The research instruments were Self-regulatory Strategies Questionnaire (MSLQ, 1991) and Learning Motivation (SMTLS, 2005). Data were analyzed in SPSS software using multivariate analysis of covariance. Findings showed that reverse classroom training increased self-regulated learning strategies, learning motivation and their components in the experimental group. In other words, there was a significant difference between the scores of self-regulated learning strategies, learning motivation and their components in the post-test of the experimental and control groups (P<0.001). According to these findings, it can be said that teachers can use the flipped classroom method to increase the motivation and enthusiasm of students and learners in the teaching-learning process.