Abstract:
با قدرت گرفتن «نظریههای متنمحور» که تلاش میکردند آثر هنری را تنها با تکیه بر خود آن اثر تحلیل کنندء «نقد تائری» که به بیان احساسات پژوهشگرانی مطرح گردید که اصولا این نوع از نقد را نقد به معنای واقعی آن نمیدانستند. این امر جایگاه نقد تاثری را در میان نقدهای دیگر تنزل داد؛ اما امروزه با نظر به رویکردهای نوین «مخاطبمحور» در نقد هنری و نظریات جدید زیباییشناختی» میتوان نگاهی دوباره به نقد تاثری کرد و وجوه ضعف و قدرت آن را بازشناخت. پرویز دوایی به باور بسیاری از منتقدان حوزة سینماء تاثیرگذارترین منتقد فیلم در ایران است. در نقدهای سینمایی پرویز دوایی گونههای مختلفی از نقد را میتوان یافت؛ اما آوازه و موفقیت او بیشتر در نقد تاثری» بهویژه نقد او بر فیلم سرگیجه» اثر آلفرد هیچکاک است. نقدهای تاثری پرویز دوایی در حوزة نقد سینمایی دستاویزی مناسب برای نگاهی دوباره به این نوع نقد فراهم میآورد. بر این اساس» این جستار با روش توصیفی _ تحلیلی و با مطالعه و تحلیل نقد پرویز دوایی بر فیلم سرگیجه» در پی بررسی و تحلیل عوامل مّثر در موفقیت نقد تائری است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که عوامل زیر میتواند در موفقیت نقد تائری موّئر باشند: جایگاه منتقد در عرصة موردنظرء جایگاه آثر در میان آثار هنری» فراروی از خودفراموشی زیباییشناختی و انتقال پخته و ادیبانة احساس و خلق یک اثر هنری جدید. به نظر میرسد با حصول عوامل یادشده در نقد تاثری» نهتنها برخی انتقادات وارد بر کارایی این گونه از نقد مرتفع میشود؛ بلکه لذات حاصل از گرهخوردگی ادبیات و هنری که نقد میشود (در اینجا سینما میتواند تجربة زیباییشناختی ویژه و مضاعفی را رقمزده و نقدی سودمند و درعینحال لذتبخش را پدید آورد.
As position of text-based theories in art criticism, that tried to analyze the work of art only by relying on the work itself, became superior, impressionistic criticism that expresses the critic's feelings when facing the artwork, became a contradictory phrase Because many doubts about its critical nature were raised by researchers. These researchers believed that impressionistic criticism is not really a type of principled criticism. These ideas caused the position of impressionist criticism to decrease among critics, artists and the other types of criticism and lose its acceptance. But nowadays, considering the new approaches of "audience-oriented" in art criticism and new aesthetic theories, this possibility has been provided in order to take a fresh look at the impressionistic criticism and recognize its weaknesses and strengths. According to many film critics, Parviz Davaei is the most influential film critic in Iran. Various types of criticism can be found in his critiques, but his reputation and success are mostly in Impersionistical critique, especially his critique of Alfred Hitchcock's film Vertigo. Parviz Devai's film reviews, especially the above-mentioned review of the film Vertigo, which is considered in the category of impressionistic criticism, provide a suitable excuse to look again at this type of criticism. According to this, In this paper, by descriptive-analytical method and by studying and analyzing Parviz Davaei's critique of the film Vertigo, the effective factors in the success of effect critique are examined and analyzed. Factors such as: the position of the critic in the field in question, the position of the work among the works of art, the transcendence of aesthetic self-forgetfulness and the mature and literary transfer of feeling and creation of a new work of art. It seems that by obtaining the mentioned factors in effective criticism, not only some criticisms on the efficiency of this kind of criticism are removed, but also the pleasure of tying the source art (here cinema) and literature, can figure out a special and additional aesthetic experience And It can create useful and beautiful art criticism.