Abstract:
هدف پژوهش تحلیل محتوای کتاب پنج رسالة افلاطون از منظر میزان توجه به کفایتهای اجتماعی مورد نظر فلنر است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوااست. برای گردآوری دادهها از سیاهة وارسی محتوا استفاده شده و واحد تحلیل، مضمون در نظر گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که از82۰ مضمون شمارششده: مهارتهای شناختی با ۴۷۱ فراوانی، مهارتهای رفتاری با ۲۱۱، مهارتهای انگیزشی با ۹۷ و مهارتهای هیجانی با ۴۱ بیشترین تا کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. در رسالههای شجاعت، ایون و پروتاگوراس بیشترین تأکید در مهارتهای شناختی به مهارت دانش و یادگیری مهارتهای اجتماعی، و در رسالههای دوستی و مهمانی به مهارت نگرشها و باورها وکمترین توجه در همة رسالهها به مهارت تصمیمگیری شده است. در مهارتهای رفتاری، بیشترین توجه در رسالة شجاعت به مهارت جرئتمندی، و در رسالههای دوستی، ایون، پروتاگوراس و مهمانی به مهارت توانایی گفتوگو، و کمترین میزان توجه در رسالههای شجاعت، دوستی، پروتاگوراس و مهمانی به مهارت توانایی برقراری ارتباط صحیح، و در رسالة ایون به مؤلفة کمک به دیگران شده است. در مهارتهای هیجانی بیشترین توجه در همة رسالهها به مهارت کنترل هیجانها و کمترین توجه به مهارت توانایی همدلی شمارش شد. در مهارتهای انگیزشی بیشترین توجه در رسالة شجاعت به مهارت احساس کارآمدی و در دیگر رسالهها به مهارت پایبندی به ارزشها شده است، همچنین در هر پنج رسالة افلاطون در مهارتهای انگیزشی مهارت عفو و گذشت، مغفول مانده است. میتوان گفت مهارتهای شناختی بالاترین میزان توجه و مهارتهای هیجانی کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است. در تبیین یافتهها میتوان گفت توجه عمیق به رسالههای افلاطون میتواند راهگشای سیاستگذاران، مربیان، و اندیشمندان حوزة تربیت اجتماعی باشد.
The aim of the research is to analyze the content of Plato's five treatises from the perspective of the attention paid to the social sufficiency intended by Felner. The research method is qualitative and content analysis type. Data collection tool, checklist and analysis unit, theme, were used. The findings show that out of 820 themes counted: cognitive skills with 471 frequency, behavioral skills with 211, motivational skills with 97 and emotional skills with 41 have the highest to the lowest amount. In the treatises of Laches, Ion and Protagoras, the most emphasis in cognitive skills is on the skill of knowledge and learning social skills, and in the treatises of Phaedon and Symposium on the skill of attitudes and beliefs, and the least attention in all treatises is on the skill of decision making. In behavioral skills, the most attention in the Treatise of Laches is to the skill of daring, and in the Treatises of Phaedon, Ion, Protagoras and Symposium to the skill of conversation, and the least amount of attention in the treatises of Laches, Phaedon, Protagoras and Symposium to the ability to Correct communication, and in the treatise of Ion, it has been used to help others. In emotional skills, the most attention was paid to the skill of controlling emotions and the least attention was paid to the skill of empathy. In the motivational skills, the most attention is paid to the skill of feeling efficient in.....
Machine summary:
Five Treatises Content analysis of Plato (Laches, Lysis, Ion, Phaedon, Protagoras , Symposium) From Perspective of Attention to Flener Desired Social Adequacy Dr. Javad Jahan1, Dr. Mohammad Hasan Mirzamohammadi*2, Dr. Akbar Rahnama 3 Abstract The purpose of this research was to treaties content analyze of Plato from the perspective of attention to Felner social adequacy.
In behavioral skills, the most attention in the treatise of Laches was to the skill of courage, and in the treatises of Lysis, Ion, Protagoras and Symposium to the skill of conversation ability.
بر همین اساس در این پژوهش بـه بررسی و تحلیل محتوای کتاب پنج رسالۀ افلاطون (شجاعت ، دوستی، ایون ، پروتاگوراس ، مهمانی) از منظر میزان توجه به کفایت های اجتماعی مورد نظر فلنر پرداخته شده است .
سؤال دوم پژوهش : در رسالۀ دوستی افلاطون تا چه میزان به کفایت اجتمـاعی فلنـر توجه شده است ؟ یافته های مندرج در جدول ٣ در خصوص توجه رسالۀ دوستی افلاطـون بـه کفایـت اجتماعی فلنر نشان میدهد که بیشترین تأکید بر مهارت های شناختی با ٨٦ فراوانی و ٦٨/٨٠ درصد فراوانی و کمترین تأکید بـر مهـارت هـای رفتـاری و مهـارت هـای هیجـانی، بـه طـور مساوی هر کدام با ١١ فراوانی و ٨/٨٠ درصد فراوانـی بـوده اسـت .
در پاسخ به پرسش اول مبنی بر اینکه در رسالۀ شـجاعت افلاطـون تـا چـه میـزان بـه کفایت اجتماعی فلنر توجه شده است ، یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی بیشـترین تأکید بر مؤلفه های مربوط به مهارت های شناختی و کمترین میزان مربـوط بـه مهـارت هـای هیجانی بوده است .