Abstract:
در سالهای اخیر ساختار سازمانی دانشگاههای تراز اول دنیا به سمت انعطافپذیری و ساختارهای مسطحتر متحول شده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحلیلی ساختار سازمانی دانشگاههای ایرانی و غیر ایرانی ازنظر میزان متمرکز بودن چارت با بررسی سهم پستهای مدیریتی، تعداد کارمندان اداری، تعداد دانشکدهها و گروههای تعریفشده است. مراحل پژوهش شامل گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و تحلیل دادههای کیفی به روش تحلیل محتوای کیفی و انباشت نگاشتی از طریق سند کاوی و تجزیهوتحلیل آماری دادههای کمی با استفاده از نرمافزار SPSS در بخش کمی بود. تعداد رشته و گروه، پستهای مدیریتی و کارمندان اداری و اعضای هیئتعلمی 23 دانشکده از 3 دانشگاه غیر ایرانی منتخب و 95 دانشکده ایرانی بررسی شد. بر اساس نتایج پژوهش در دانشگاههای ایرانی تعداد پستهای مدیریتی بیشتر و تعداد کارمندان اداری کمتری در مقایسه با دانشگاههای غیر ایرانی تعریفشده است. فردوسی مشهد هم در تعداد کارمندان اداری و هم در تعداد پستهای مدیریتی بهترین وضعیت را در مقایسه با دیگر دانشگاههای ایرانی دارد. دانشگاه تهران دارای کمترین تعداد کارمند اداری و بیشترین پستهای مدیریتی و دارای ساختار سازمانی سلسلهمراتبی و متمرکزتری در مقایسه با دیگر دانشگاههای موردمطالعه است. در ساختار سازمانی دانشگاه مازندران بعد از دانشگاه تهران بیشترین تعداد پستهای مدیریتی تعریفشده است. تعداد اعضای هیئتعلمی در گروهها و همچنین دانشکدهها در دانشگاههای غیر ایرانی نیز بسیار بیشتر از دانشگاههای ایرانی است. تعداد رشته/مقطع تحصیلی در تمامی دانشگاههای غیر ایرانی کمتر از دانشگاههای ایرانی است. آکسفورد ازنظر تعداد کارمندان اداری و تعداد پستهای مدیریتی بالاترین رتبه در بین دانشگاههای موردمطالعه را دارد.
The purpose of this research is to compare the organizational structure of Iranian and non-Iranian universities, the number of administrative employees, the number of faculties and defined groups. The steps of the research included collecting information using the library method and analyzing qualitative data using the qualitative qualitative analysis method and mapping accumulation through document mining and statistical analysis of quantitative data using SPSS software in the quantitative section. The number of majors and departments, management positions and administrative staff and faculty members of 23 faculties from 3 selected non-Iranian universities and 95 Iranian faculties were investigated. Based on the results of the research, the number of managerial positions in Iranian universities is more and the number of administrative employees is less compared to non-Iranian universities. Ferdowsi has the best situation both in the number of administrative employees and in the number of management positions compared to other Iranian universities. University of Tehran has the lowest number of administrative employees and the most managerial positions and has a hierarchical and evaluation organizational structure compared to other studied universities. In the organizational structure of Mazandaran University, after Tehran University, the largest number of management positions are defined. The number of faculty members in departments and faculties in non-Iranian universities is also much higher than in Iranian universities. The number of courses in all non-Iranian universities is less than in Iranian universities. Oxford ranks highest among prestigious universities in terms of the number of administrative staff and the number of management positions.
Machine summary:
هدف از پژوهش حاضر مقايسه تحليلي ساختار سازماني دانشگاه هاي ايراني و غير ايراني ازنظر ميزان متمرکز بودن چارت با بررسي سهم پست هاي مديريتي، تعداد کارمندان اداري، تعداد دانشکده ها و گروه هاي تعريف شده است .
در ساختارهاي سلسله مراتبي تعداد پست هاي مديريتي بيشتري نسبت به تعداد کارمندان اداري تعريف شده است که علاوه بر اين که تعامل ، توانايي تصميم گيري و استقلال کمتر در مقايسه با ساختارهاي مسطح تر در ساختارهاي سلسله مراتبي وجود دارد، ازنظر بار مالي و اقتصادي نيز هزينه هاي بيشتري با توجه به حق مديريت و حقوق و مزاياي مديران بر دانشگاه ها تحميل ميگردد ( ,Investopedia ٢٠٢٢).
هدف از پژوهش حاضر مقايسه تحليلي ساختار سازماني دانشگاه هاي ايراني و غير ايراني ازنظر ميزان متمرکز بودن چارت با بررسي سهم پست هاي مديريتي، تعداد کارمندان اداري و همچنين تعداد دانشکده ها و گروه هاي تعريف شده است .
The Massachusetts Institute of Technolog ٣٢ | پژوهش هاي رهبري آموزشي | سال هفتم | شماره ٢٦ | تابستان ١٤٠٢ نتايج پژوهش مؤيد آن است که تعداد اعضاي هيئت علمي در گروه ها و همچنين دانشکده ها در دانشگاه هاي غير ايراني موردمطالعه بسيار بيشتر از دانشگاه هاي ايراني موردمطالعه در پژوهش است .