Abstract:
در سالهای اخیر تجارت الکترونیک بهسرعت توسعه یافته و معاملات زیادی از طریق وبسایتها و اپلیکیشنها انجام میشود. بر اساس نظریه اطلاعات نامتقارن، معمولاً در معامله یکی از طرفین (خریدار یا فروشنده) اطلاعات بیشتری نسبت به طرف دیگر دارد و این امر سبب زیان یکی از آن دو شده و کارایی بازار را مختل میکند. به نظر میرسد معضل اطلاعات نامتقارن در بازارهای اینترنتی از بازارهای فیزیکی بیشتر است. در بازارهای فیزیکی، خریدار و فروشنده یا نماینده آنها از نظر جسمی در معامله حضور دارند؛ درحالیکه در تجارت برخط (آنلاین) خریدار و فروشنده حضور فیزیکی و حتی همزمان ندارند. اطلاعات نامتقارن در این معاملات میتواند مربوط به هویت خریدار و فروشنده، کیفیت و کمیت محصول، قیمت، عملیات پرداخت، تحویل، تعهدات قرارداد و غیره باشد. به دلیل اهمیت تقارن اطلاعات در کارایی بازار، فروشندگان برخط سعی در کاهش اطلاعات نامتقارن از روشهای مختلف دارند. در مقاله حاضر تحلیل محتوای تجارب کاربران بازارهای اینترنتی کالاهای دستدوم، نشان میدهد اطلاعات نامتقارن، پیامدهای منفی زیادی به دنبال داشته است. تحلیل متون اسلامی نیز گویای آن است که در اسلام احکامی جهت ازبینبردن و یا کاهش عدم تقارن اطلاعات وجود دارد که در صورت استفاده از آن در تنظیم قوانین معاملات اینترنتی میتوان تا حد زیادی پیامدهای منفی را کاهش داد. پلتفرمهای واسطه معاملات برخط باید در معاملات نقش نظارتی داشته باشند و بر اساس قوانین اسلامی در مواقع بروز اختلاف داوری کنند تا کارایی معاملات افزایش یافته و از مغبوننمودن یکی از طرفین جلوگیری شود.
In recent years, e-commerce has developed rapidly and many transactions are made through websites and applications. According to asymmetric information theory, one party (buyer or seller) usually has more information than the other party in the transaction, and this causes loss of one of the two and disrupts the efficiency of the market. The problem of asymmetric information in online markets seems to be greater than in physical markets. In physical markets, the buyer and seller or their representative are physically present in the transaction; In online commerce, on the other hand, buyers and sellers do not have a physical presence, even at the same time. Asymmetric information in these transactions can be related to the identity of the buyer and seller, the quality and quantity of the product, price, payment operations, delivery, contract obligations and so on. Because of the importance of information symmetry in market efficiency, online marketers try to reduce asymmetric information in a variety of ways. In the present article, content analysis of the experiences of users of online markets for second-hand goods shows that asymmetric information has many negative consequences. Analysis of Islamic texts also indicates that in Islam there are rules to eliminate or reduce information asymmetry, which if used in the regulation of Internet transactions can greatly reduce the negative consequences. Online trading intermediary platforms should have a supervisory role in transactions and judge in accordance with Islamic law in cases of dispute in order to increase the efficiency of transactions and prevent one party from being deceived.
Machine summary:
شناسايي پيامدهاي عدم تقارن اطلاعات در بازارهاي برخط و ارائه راهکارهايي بر اساس آموزه هاي اسلامي 1 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١١/٠٤ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٣/٠٤ ___________________________________________________________________ نفيسه صالح نيا* ** محمدمهدي نصر هرندي چکيده در سال هاي اخير تجارت الکترونيک به سرعت توسعه يافته و معاملات زيادي از طريق وب سايت ها و اپليکيشن ها انجام ميشود.
عدم اطمينان اصلي که براي خريداران در هنگام خريد محصولات برخط به وجود مي آيد، ناشي از اين واقعيت است که آنها نمي توانند کيفيت محصول يا نشانه هاي اجتماعي فروشنده ـ مانند تعامل فيزيکي و زبان بدن ـ را بررسي کنند.
فروشندگاني که کارنامه خوبي دارند، از قابليت اعتماد بالاتري برخوردار خواهند بود؛ بااين حال براي بسياري از معاملات مربوط به کالاهاي استفاده شده ، معامله فقط يک بار صورت مي گيرد و فروشنده نيز فقط يک بار فروشندگي مي کند؛ لذا سيستم بازخورد در اين موارد کاربردي ندارد؛ به خصوص در وب سايت هايي مانند ديوار که نقش واسطه معاملات را بر عهده دارند، هويت خريدار و فروشنده بيشتر نامشخص بوده و اين امر عدم اطمينان زيادي را ايجاد کرده است .
به منظور کاهش پيامدهاي اطلاعات نامتقارن در زمينه کيفيت و کميت محصول و افزايش اعتماد خريداران ، ايسام و شيپور امکان خريد امن و تضمين بازگشت پول را ايجاد کرده اند؛ بدين معني که خريداران در صورتي که کالا برايشان ارسال نشد و يا کالاي ارسال شده دچار نقص بود، بتوانند مبلغ خود را دريافت و کالا را مرجوع نمايند؛ بااين حال اين موضوع مشکلاتي را براي فروشندگان ايجاد کرده است ؛ زيرا به دليل عدم نظارت بر کيفيت کالا، امکان مخدوش نمودن کالا توسط خريدار جهت مرجوع نمودن آن وجود دارد.