Abstract:
ابنتیمیه در برخورد با فضائل اهلبیت علیهم السّلام یا این فضیلت را برای دیگران هم شبیهسازی میکند تا از ارزش آن کاسته شود و فضیلت خاص و ویژهای بهشمار نیاید یا اینکه آن فضیلت را انکار کرده و آنها را جعلی و دروغ معرفی میکند. در برخی از موارد برای تایید ادعای خود، ادعای اجماع هم میکند و با عباراتی، همچون «کذب باتفاق اهل المعرفة بالحدیث»، «کذب باتفاق اهل العلم»، «هو من الموضوعات عند اهل العلم بالحدیث»، «فان هذا موضوع باتفاق اهل المعرفة بالحدیث»، «لا یرتاب احد من اهل المعرفة بالحدیث انه موضوع» و... ادعا میکند که این روایت بهاتفاق و اجماع علمای حدیث، کذب و جعلی است. درحالیکه این قبیل روایات اتفاقا در منابع اهل سنت بهکرات نقل شده و گاهی به حد تواتر رسیدهاند و گاهی هم ادعای اجماع برخلاف مدعای ابنتیمیه نقل شده است. در تحقیق پیش رو و در ادامۀ مقاله قبلی، چند نمونه از اجماعات ادعایی ابنتیمیه در ردّ فضائل اهلبیت علیهم السّلام بررسی میشود.
In dealing with the virtues of the Ahl al-Bayt (PBH), Ibn Taymiyyah either imitates their virtues to others in order to reduce its value, neglecting their high position, or deny those virtues, claiming that they are baseless. In some cases, in order to confirm his claim, he claims that there is consensus that the virtues of Ahl al-Bayt (PBH) are not exclusive for them. Ibn Taymiyyah has some phrases such as: "these virtues about Ahl al-Bayt are false from the viewpoint of Hadith scholars"; "these virtues are falsified virtues" and so on. Ibn Taymiyyah maintains that narrations on the virtues of Ahl al-Bayt (PBH) are false and counterfeit and almost all Hadith scholars unanimously agree on this subject. While, if we have a look on the Sunni Hadith sources, it will be revealed that these sources are full of Ahl al-Bayt virtues. In this essay, with analytical and descriptive method, the Ibn Taymiyyah claimed consensuses on denying the virtues of Ahl al-Bayt (PBH) will be discussed.
Machine summary:
ص ۰۲۹۳-۳۰۳ ٢ ادعای جعلیبودن روایت دال بر خیرالبریة بودن حضرت علی ع ابن تیمیه ادعا میکند، روایت نقل شده مبنی بر خیرالبریه بودن حضرت علیع که در آیـۀ ِ ۷ سورٔە بینه ١ آمده است به اتفاق علما و آگاهان به حدیث ، دروغ و جعلی میباشد.
» نقد برخلاف ادعای ابن تیمیه که اجماعی بر جعلیبودن این روایت وجود نـدارد؛ بلکـه حـدیث نزول آیۀ (و تعیها اذن واعیة ) در شأن حضرت علیع در منابع معتبر حـدیثی و تفسـیری اهل سنت به طرق متعدد، نقل شده است ؛ تاجاییکه میشود ادعای تواتر آن را داشت .
نقد برخلاف ادعای ابن تیمیه مبنی بر وجود اجمـاع بـر جعلـی و دروغ بـودن ایـن حـدیث ، ایـن روایت افزون بر منابع شیعه ١ در بسیاری از منابع اهل سنت نیز نقل شده است ، بدون اینکه اشاره به جعلی یا دروغ بودن آن داشته باشد.
» همچنین ابن عساکر در تاریخ مدینۀ دمشق ، ضـمن نقـل مناشـده ٥ حضـرت علـیع ، نقل این حدیث ازسوی حضرت علیع را آورده و مینویسد: ثم قال علی أناشدکم الله هل تعلمون معاشـر المهـاجرین والأنصـار أن جبریـل أتـی 1 27 ١.
ابن کثیر دمشقی نیز این جریان را به چند طریق در البدایة و النهایة نقل کرده است و مینویسد: «وقد ذکر أهل السنن أنه سمع قائل یقول لا سیف إلا ذوالفقار ولا فتی إلا علـی ؛٢ بزرگـان و علمای تاریخ همگی ذکر کردند که شنیدند، گوینده ای در احد میگوید: هیچ شمشیری ، همانند ذوالفقار و هیچ جوانمردی ، مانند علی نیست .